Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/22588
Title: أثر رأس المال الفكري على خلق القيمة في المؤسسة الخدمية دراسة حالة المديرية الجهوية موبيليس _ ورقلة _ 2018 - 2019
Authors: عماني, لمياء
قوقي, نسيبة
Keywords: رأس المال الفكري
رأس المال البشري
رأس مال العلاقات
رأس المال الهيكلي
ركائز خلق القيمة الاستراتيجية
الميزة التنافسية
Intellectual Capital
Human Capital
Relations Capital
Structural Capital
Pillars of strategic value creation
competitive advantage
Issue Date: 19-Jun-2019
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على أثر رأس المال الفكري على تفعيل ركائز خلق القيمة الاستراتيجية المتمثلة في الميزة التنافسية بالمديرية الجهوية موبيليس ورقلة، حيث تم الاعتماد على الاستبيان لجمع البيانات المساعدة للدراسة من خلال توزيع هذا الأخير على عينة عشوائية بسيطة من الأفراد العاملين بالمؤسسة محل الدراسة، حيث بلغ عدد الاستبيانات الصالحة للتحليل (47) استبانة. ولمعالجة البيانات تم استخدام برنامج التحليل الإحصائي للعلوم الاجتماعية (SPSS)، كما اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي لتحليل النتائج. ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة: وجود اهتمام برأس مال الفكري في المديرية الجهوية موبيليس بورقلة وكذلك الأمر بالنسبة لركائز خلق القيمة الاستراتيجية، كما أظهرت النتائج وجود علاقة طردية ذات دلالة إحصائية بين رأس المال الفكري بأبعاده الثلاثة وركائز خلق القيمة الاستراتيجية.
The objective of this study is to identify the impact of intellectual capital on the activation of pillars of strategic value creation represented on the competitive advantage in the Regional Direction of Mobilis company- Ouargla. Where the questionnaire was used to collect data through a sample of the employees of the company in question, the number of questionnaires reached is (47). In order to treat the data, the statistical analysis of social science (SPSS) program was used. The most important results of the study is that Regional Direction of Mobilis company- Ouargla is interested by intellectual capital and has the pillars of strategic value creation, and there is a positive significant relation between the intellectual capital with its dimensions and pillars of strategic value creation.
Description: مالية المؤسسة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/22588
Appears in Collections:Département des sciences financiéres et comptabilité - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
NOUSIBA- GOUGI.pdf1,04 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.