Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/22625
Title: محددات تبني المسؤولية الاجتماعية في المؤسسات الاقتصادية دراسة على عينة من المؤسسات الاقتصادية الجزائرية
Authors: دادن عبد الوهاب
دربال, سمية
Keywords: المسؤولية الاجتماعية
إدراك مفهوم المسؤولية الاجتماعية
الدوافع الشخصية
الدوافع الداخلية
الدوافع الخارجية
المؤسسة الاقتصادية
Social responsibility
awareness of the concept of social responsibility
personal motives
internal motives
external motives
economic enterprise
Issue Date: 2019
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: تماشيا مع الاتجاه العالمي بالاهتمام بموضوع المسؤولية الاجتماعية أين أصبحت هذه الأخيرة جزءا من استراتيجية منظمات الأعمال للتفاعل مع المجتمع والبيئة المحيطة، هدفت هذه الدراسة إلى إبراز مختلف دوافع التزام المؤسسات الاقتصادية الجزائرية بالمسؤولية الاجتماعية، لعينة مكونة من 52 مؤسسة اقتصادية جزائرية، وقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي لملائمته لأغراضها، وحيث كانت الاستبانة هي الأداة الرئيسية لجمع البيانات، كما تم استخدام برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعيةSPSS لتحليل البيانات واختبار الفرضيات. وقد تم تحديد المسؤولية الاجتماعية للمؤسسات من خلال خمسة أبعاد أساسية تمثلت في: الاهتمام بالمجتمع المحلي، المحافظة على البيئة، الاهتمام بالعاملين، حماية المالكين و/أو المساهمين وكذا السلوك الاجتماعي مع الزبائن، كما تم اختبار كل من الدوافع الشخصية التي تخص سلوك المسيرين، والدوافع الداخلية النابعة من السلوك التنظيمي للمؤسسة، والدوافع الخارجية الناتجة عن سلوك المؤسسة مع محيطها الخارجي. توصلت الدراسة لمعرفة مدى إدراك المسيرين لمفهوم المسؤولية الاجتماعية، كما توصلت إلى بناء نموذج يسمح بفهم السلوك الاجتماعي للمؤسسات حيث يلخص مختلف الدوافع الحاثة على تبني المسؤولية الاجتماعية من طرف المؤسسات الاقتصادية الجزائرية.
In line with the global trend of the topic of social responsibility, where the latter became part of the strategy of business organizations to interact with society and the surrounding environment, this study aimed to highlight the different motives of the commitment of the Algerian economic enterprises to the social responsibility of a sample of 52 Algerian economic enterprises. This study has adopted an analytical descriptive Method for its convenience. In addition, the questionnaire was the main tool for data collection. The study also applied the SPSS program to analyze the data and test hypotheses. The social responsibility of the enterprises was determined through five main dimensions: Concern for the local community, Protection of the environment, paying attention to workers, protection of owners and / or shareholders, as well as the social behavior with customers. The personal motives that distinguish the behavior of the managers, the internal motives stemming from the organizational behavior of enterprises, and external motives resulted from the behaviors of enterprises with its external environment, were also examined. The study found out the extent of awareness of the managers about the concept of social responsibility. It also identified a model to understand the social behavior of the enterprises, which englobes the various motives for the adoption of social responsibility by the Algerian economic enterprises.
Description: اقصااد وتسيير المؤسسة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/22625
Appears in Collections:Département des sciences économiques - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
derbal-Soumia.pdf3,95 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.