Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/22657
Title: آثر التكامل بين التأهيل الأكاديمي والممارسة المهنية على جودة المحاسبة " دراسة عينة من الأكاديميين وممارسي مهنة المحاسبة بولاية ورقلة (2019) "
Authors: عوينات, فريد
مشري, سمية
Keywords: تعليم محاسبي
مهنة محاسبة
تكوين محاسبي
مهارات مهنية
معايير تعليم محاسبي دولي.
Accounting Education
Accounting Profession
Accounting Composition
Professional Skills
International Accounting Standards
Issue Date: 17-Jun-2019
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى إيضاح اثر التكامل بين التأهيل الأكاديمي والممارسة المهنية على جودة المحاسبة، في البيئة الوطنية وتسليط الأضواء على ما شرع بيه المشرع الجزائري في القانون 10-01 في المادة رقم 64 التي تمنع الأساتذة من الخبرات الميدانية وتعيق نقلها إلى طلبة المحاسبة الذي يكون في حاجة للاستفادة من هذه الخبرات التي تضعه في صورة الأقرب إلى الواقع العمالي للمهنة، وعليه تم إتباع المنهج الوصفي وتحليلي، للإجابة عن أسئلة الدراسة حيث تم تصميم استمارة الاستبيان وتم توزيعها على 53 عينة مكونة من الأكاديميين وممارسي مهنة المحاسبة بولاية ورقلة، ومن خلال تحليل البيانات التي تم الحصول عليها فقد تم التوصل إلى مجموعة من النتائج أهمها : - السماح لأعضاء هيئة التدريس بممارسة المهنة بما لا يتعارض مع أعمالهم الأكاديميـة لمـا فـي ذلك من تطوير للعملية تعليم ومهنة المحاسبة الذي ينعكس بشكل ايجابي في تطوير ورفع من التعليم المحاسبي وجودة ممارسة مهنة المحاسبة؛ - بمقارنة محتوى المعرفة المحاسبية المحددة من قبل معايير المحاسبة الدولية بمحتويات المناهج الحالية، يمكن القول أن مناهجنا تغطي نسبة كبيرة من المساقات والمواضيع المطروحة، إلا أن الخلل يكمن في عدم تعديل وتطوير هذه المواضيع بما يخدم سوق العمل بواقع الممارسة المهنية في الجزائر.
The aim of this study is to clarify the effect of the integration between academic qualification and professional practice on the quality of accounting in the national environment and to highlight the legislation of the Algerian legislator in law 10-01 in article 64, which Prevent professors of field experience and impedes their transfer to accounting students, The questionnaire was designed and distributed to 53 samples of academics and practitioners in the state of Ouargla, and through it, In order to analyze the data obtained, a number of results were obtained and the result is . - To allow faculty members to practice the profession in a way that does not contradict with their academic work, because of the development of the process of education and the profession of accounting, which is reflected positively in the development and raising of accounting education and the quality of practicing accounting profession; -By comparing the content of the accounting knowledge defined by the international accounting standards with the contents of the current curriculum, we can say that our curricula cover a large percentage of the courses and topics. However, the problem is that these topics are not modified and developed to serve the labor market by professional practice in Algeria.
Description: محاسب وجباية معمقة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/22657
Appears in Collections:Département des sciences commerciales

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mchri-Soumia.pdf931,7 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.