Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/22715
Title: فاعلية برنامج تدريبي لتحسين القدرة الحسابية لدى تلاميذ السنة الثالثة ابتدائي المتأخرين دراسيا
Authors: فوزية محمدي
عماري, عائشة
Keywords: القدرة الحسابية
البرنامج التدريبي
التأخر الدراسي
Computational Ability
Training Program
Study Delay
Issue Date: 2019
Abstract: إن الهدف الأساسي لهذه الدراسة هو التعرف عن فاعلية برنامج تدريبي لتحسين القدرة الحسابية لدى تلاميذ السنة الثالثة ابتدائي المتأخرين دراسيا،وقد انطلقت الدراسة من التساؤلات التالية : 1-هل البرنامج التدريبي ذو فاعلية لتحسين القدرة الحسابية لدى تلاميذ سنة ثالثة ابتدائي المتأخرين دراسيا؟ 2-هل توجد فروق بين الذكور في القدرة الحسابية في القياس القبلي والقياس البعدي لدى تلاميذ السنة الثالثة ابتدائي المتأخرين دراسيا ؟ 3-هل توجد فروق بين الإناث في القدرة الحسابية في القياس القبلي والقياس البعدي لدى تلاميذ السنة الثالثة ابتدائي المتأخرين دراسيا؟ 4-هل توجد فروق بين الجنسين في القدرة الحسابية في القياس البعدي لدى تلاميذ السنة الثالثة ابتدائي المتأخرين دراسيا ؟ وجاءت فرضيات الدراسة إجابة لهاته التساؤلات وهي: 1-البرنامج التدريبي ذو فاعلية لتحسين القدرة الحسابية لدى تلاميذ سنة ثالثة ابتدائي المتأخرين دراسيا. 2-توجد فروق دالة احصائيا بين الذكور في القدرة الحسابية في القياس القبلي والقياس البعدي لدى تلاميذ ثالثة ابتدائي المتأخرين دراسيا. 3-توجد فروق دالة احصائيا بين الإناث في القدرة الحسابية في القياس القبلي والقياس البعدي لدى تلاميذ ثالثة ابتدائي المتأخرين دراسيا. 3-لا توجد فروق بين الجنسين في القدرة الحسابية في القياس البعدي لدى تلاميذ السنة الثالثة ابتدائي المتأخرين دراسيا . تم الاعتماد على المنهج التجريبي وفق تصميم المجموعة الواحدة باختبارين قبلي وبعدي،أما عينة الدراسة فقد شملت 23 تلميذ وتلميذة متأخرين دراسيا بقسم السنة الثالثة ابتدائي بالمدرسة الابتدائية محمد بوضياف بقلتة سيدي سعد بالأغواط، وتم اختيار العينة بطريقة عشوائية بسيطة، في الدراسة الحالية تم تطبيق اختبار الذكاء لرافن لقياس الذكاء، ومقياس القدرة الحسابية المصمم لقياس هذه القدرة لدى عينة الدراسة، وهذا بعد التأكد من صدقه وثباته، ولعرض وتحليل ومناقشة وتفسير الفرضيات تم استخدام برنامج حزمة الأساليب الإحصائية SPSS نسخة 25،حيث تم حساب معامل الثبات لأداة الدراسة وحساب الفروق بإختبار ويلكوكسون، ومعرفة نتائج القياس القبلي والبعدي لفرضيات الدراسة،وأسفرت نتائج الدراسة عن: -وجود فروق دالة إحصائيا بين نتائج القياس القبلي والبعدي لصالح القياس البعدي في تطبيق البرنامج، ومن خلال هذه النتائج المتحصل عليها يمكن القول أن البرنامج محور الدراسة أثبت فاعليته. -وجود فروق دالة احصائيا بين الذكور في القدرة الحسابية في القياس القبلي والقياس البعدي لدى تلاميذ ثالثة ابتدائي المتأخرين دراسيا. -وجود فروق دالة احصائيا بين الإناث في القدرة الحسابية في القياس القبلي والقياس البعدي لدى تلاميذ ثالثة ابتدائي المتأخرين دراسيا. - وجود فروق دالة احصائيا بين الذكور والاناث في القدرة الحسابية في القياس البعدي لدى تلاميذ ثالثة ابتدائي المتأخرين دراسيا لصالح الذكور.وختمت نتائج الدراسة ببعض الاقتراحات.
Abstract : The main objective of this study is to identify the effectiveness of a training program to improve the computational ability of students in the third year of primary school students late, the study began from the following questions: Is the training program effective to improve the computational ability of third-year primary school students late? Are there differences between males in the computational ability in the pre and post measurement in the third year primary school students late? Are there differences between the females in the computational ability in the pre and post measurement in the third year pupils of the late primary school? Are there differences between the sexes in the computational ability in telemetry in the students of the third year of primary school late? The hypotheses of the study in response to these questions are: 1 - The training program is effective to improve the computational ability of third year primary students late school. 2 - There are statistically significant differences between males in the computational ability in the pre - and post - measurement in the third pupils of primary school late. 3 - There are statistically significant differences between females in the computational ability in the pre - and post - measurement in the third pupils of primary school late. 3 - There are no differences between the sexes in the computational ability in telemetry among students in the third year of primary school late. The experimental method was adopted according to the design of one group with two tests before and after, The sample of the study included 23 pupils who were late students in the third year of primary school at the primary school Mohamed Boudiaf in Qalta Sidi Saad in Laghouat In the present study, Raven's IQ test was applied to measure intelligence. The computational power meter is designed to measure this power in the study sample This was done after checking the validity and consistency, and to present, analyze, discuss and interpret the hypotheses was used SPSS program version 25, where the stability coefficient was calculated for the study tool and the calculation of differences by the Wilcoxon test, and know the results of the measurement of the pre and post hypotheses of the study, the results of the study resulted in: The presence of statistically significant differences between the results of pre and post measurement in favor of telemetry in the application of the program, and through these results obtained it can be said that the program the focus of the study proved its effectiveness. - The presence of statistically significant differences between males in the computational ability in the measurement of pre and post measurement in the third pupils of primary school late. - The presence of statistically significant differences between females in the computational ability in the preterm and post measurement in the third pupils of primary school late. - The presence of statistically significant differences between males and females in the computational ability in telemetry in the third pupils of primary school students late in favor of males. The results of the study concluded with some suggestions.
Description: علوم التربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/22715
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
AMMARI-Aicha.pdf2,07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.