Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/22718
Title: أساليب مقاومة الضغط النفسي وعلاقتها بظهور الأمراض البسيكوسوماتية للمعلم دراسة ميدانية على عينة من المعلمين بمدينة ورقــــــلة
Authors: بن زاهي, منصور
بن سكيريفة, مريم
Issue Date: 2019
Publisher: جامعـة قـاصدي مربـاح ورقـلة
Abstract: هدفت الدراسة إلى استكشاف مستوى ظهور الأمراض البسيكوسوماتية بين المعلمين ومدى استعمال أساليب مقاومة الضغط النفسي من جهة ومعرفة طبيعة العلاقة بين أساليب مقاومة الضغط النفسي والأمراض البسيكوسوماتية بين المعلمين ودراسة الفروق في كل متغير تبعا لعدة متغيرات. ولإختبار فرضيات الدراسة تم إختيار عينة من المعلمين بالمرحلة الإبتدائية قوامها 399معلم من مدينة ورقلة . وتم الإعتماد في جمع المعطيات على الوسائل التالية : مقياس أساليب مقاومة الضغط النفسي من إعداد الباحثة وهذا بعد التأكد من صدقه وثباته من خلال تطبيقه على عينة من الدراسة الإستطلاعية المتكونة من 100 معلم و معلمة . قائمة كورنل للأمراض البسيكوسوماتية إعداد برودمان ترجمة محمد السيد أبو النيل وقد تم التأكد من صدق و ثبات الأداة على العينة الجزائرية من خلال تطبيق الأداة على عينة من الدراسة الإستطلاعية المتكونة من 100 معلم و معلمة . أما عن المنهج المستخدم في الدراسة فتمثل في المنهج الوصفي من خلال الأسلوب الاستكشافي، الارتباطي والمقارن أما عن الأساليب الإحصائية المستعملة فتم تطبيق الأساليب التالية : معامل إرتباط بيرسون ، النسبة المئوية ، إختبار ت ، تحليل التباين . وتمثلت أهداف الدراسة في الإجابة على التساؤلات التالية : 1- ما مدى إستعمال المعلمين لأساليب مقاومة الضغط النفسي ؟ 2- مامدى إنتشار الأمراض البسيكوسوماتية بين المعلمين ؟ 3 _ هل توجد علاقة إرتباطية ذات دلالة إحصائية بين أساليب مقاومة الضغط النفسي المستخدمة من طرف افراد العينة وظهور الأمراض البسيكوسوماتية ؟ 4- هل توجد فروق في إستخدام أساليب مقاومة الضغط النفسي بين المعلمين تعزى لمتغير الجنس ؟ 5_ هل توجد فروق في إستخدام أساليب مقاومة الضغط النفسي بين المعلمين تعزى لمتغير الحالة العائلية ؟ 6- هل توجد فروق في إستخدام أساليب مقاومة الضغط النفسي بين المعلمين تعزى لمتغير الأقدمية المهنية ؟ 7_ هل توجد فروق بين المعلمين الذين يستخدمون أساليب إيجابية في مقاومة الضغط والذين يستخدمون أساليب سلبية في ظهور الأمراض البسيكوسوماتية ؟ 8_هل توجد فروق في ظهور الأمراض البسيكوسوماتية بين المعلمين الذين يستخدمون الأساليب السلبية في مقاومة الضغط النفسي تعزى لمتغير الجنس ؟ 9_ هل توجد فروق في ظهور الأمراض البسيكوسوماتية بين المعلمين الذين يستخدمون الأساليب السلبية في مقاومة الضغط النفسي تعزى لمتغير الأقدمية المهنية ؟ 10_ هل توجد فروق في ظهور الأمراض البسيكوسوماتية بين المعلمين الذين يستخدمون الأساليب السلبية في مقاومة الضغط النفسي تعزى لمتغير االحالة العائلية؟ وبعد تحليل النتائج إحصائيا تم التوصل لنتائج التالية : أنه ينوع المعلمين في إستخدام أساليب مقاومة الضغط النفسي. وأن أكثر أساليب مقاومة الضغط النفسي إستخداما هو أسلوب حل المشكل بمتوسط حسابي قدره 14.50وأقلها أسلوب الدعابة بمتوسط قدره 5.18. هناك إنتشار كبير للأمراض البسيكوسوماتية بين المعلمين ، بحيث إحتلت الأمراض الخاصة بالجهاز التنفسي الدرجة الأولى في الترتيب بمتوسط قدره 13.89، وأقلها إنتشارا أمراض الجللد بمتوسط حسابي قدره 2.15. وجودعلاقة إرتباطية سالبة بين أساليب مقاومة الضغط النفسي الإيجابية و الأمراض البسيكوسوماتية، ووجودعلاقة إرتباطية طردية وذات دلالة إحصائية بين أساليب مقاومة الضغط النفسي السلبية و ظهور الأمراض البسيكوسوماتية. كشفت نتائج إختبار ت أنه توجد فروق في أساليب مقاومة الضغط النفسي المستخدمة بين المعلمين التالية بين الجنسين: أسلوب وسائل الدفاع ، و أسلوب التنفيس الإنفعالي، أسلوب الدعم الإجتماعي لصالح المعلمات . و أسلوب المغالاة في الأكل والشرب، أسلوب حل المشكل، أسلوب الإسترخاء لصالح المعلمين الذكور. توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المعلمين تبعا لإختلاف الأقدمية المهنية ( منخفضة ، متوسطة ، كبيرة ) في إستخدام كل من أساليب مقاومة الضغط النفسي التالية : حل المشكل وذالك عند مستوى دلالة 0.01. و أسلوب الإسترخاء عند مستوى دلالة 0.01 . وأسلوب البحث عن الدعم الإجتماعي عند مستوى دلالة 0.01. و أسلوب التقبل عند مستوى دلالة 0.02.،أسلوب الإنعزال عند مستوى دلالة 0.02 . لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في إستخدام الأساليب مقاومة الضغط النفسي تبعا للإختلاف في الحالة العائلية ، فيما عدا أ سلوب البحث عن الدعم الإجتماعي لصالح المعلمين المتزوجين . وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المعلمين الذين يستخدمون الأساليب السلبية و المعلمين الذين يستخدمون الأساليب الإيجابية في مقاومة الضغط النفسي في ظهور الأمراض البسيكوسوماتية ومعظم هاته الفروق كانت لصالح المعلمين الذين يستخدمون الأساليب السلبية . توجد فروق بين الجنسين بالنسبة للمعلمين الذين يستخدمون الأساليب السلبية في مقاومة الضغط النفسي في ظهور الأمراض البسيكوسوماتية ذات دلالة إحصائية على 13 مقياس فرعي وكذا الدرجة الكلية وتمثلت المقاييس في الهيكل العظمي ، الجلد ، الجهاز البولي و التناسلي ، التعب ، عدم الكفاية ، الإكتئاب ، القلق ، الحساسية ، الغضب ، وذالك عند مستوى دلالة 0.01 و . والجهاز العصبي و التعب و التوتر عند مستوى دلالة 0.05. لصالح الإناث .بينما لم يكشف إختبار ت عن وجود فروق في المقاييس الأخرى . وجود فروق بالنسبة للمعلمين الذين يستخدمون الأساليب السلبية في مقاومة الضغط النفسي في ظهور الأمراض البسيكوسوماتية ذات دلالة إحصائية وفقا لمتغير الحالة العائلية على المقاييس التالية : الجهاز التنفسي ، الجهاز الهضمي ، الجللد ، الجهاز العصبي ، التعب ، تكرار المرض ، أمراض مختلفة ، عدم الكفاية ، القلق ، الحساسية ، الغضب وجود فروق بالنسبة للمعلمين الذين يستخدمون الأساليب السلبية في مقاومة الضغط النفسي في ظهور الأمراض البسيكوسوماتية ذات دلالة إحصائية وفقا لمتغير الأقدمية المهنية على المقاييس التالية : السمع و البصر ، الجهاز التنفسي ، الجهاز الهضمي ، القلق ، التعب عند مستوى دلالة 0.01 والجهاز العصبي و التوتر عند مستوى دلالة 0.05 وقد إنتهت الدراسة بخلاصة عامة للبحث وبعض المقترحات و قائمة المراجع العربية و لأجنبية .
The study aimed to explore the level of the emergence of diseases Albesakusumatih between teachers and the use of psychological pressure on the one hand and the resistance know the nature of the relationship between stress and disease resistance psychosomatic between teachers and study the differences in each variable depending on several variables, methods methods. To test the hypotheses of the study was a sample of primary school teachers choose 399-strong teacher from the city of Ouargla : The study relies on data collection on the following ways: Measure the psychological pressure of the researcher resistance methods and this after the confirmation of his sincerity and persistence through its application to a sample of the scoping consisting of 100 teachers and teacher study. List Cornell diseases psychosomatic preparation Broadman translation of Mr. Mohammed Abu Nile has been confirmed the veracity and reliability of the Algerian sample through the application of the tool on a sample of the scoping consisting of 100 teachers and teacher study. As for the methodology used in the study represents the descriptive approach through the exploratory method, and Comparative Correlative As for the statistical methods used Vtm the application of the following methods: Pearson correlation coefficient, percentage, t test, analysis of variance. The most goals of the study to answer the following questions: 1. To what extent teachers use the methods of psychological pressure resistance? 2_ How much psychosomatic spread of disease among teachers? 3 _ Is there a correlation statistically significant between stress resistance methods used by the sample and the emergence of diseases psychosomatic? 4. Are there differences in the use of psychological stress among teachers resistance due to the variable sex methods? 5_ Are there differences in the use of psychological stress among teachers resistance due to the variable methods of family status? 6. Are there differences in the use of psychological stress among teachers resistance due to the variable professional seniority methods? 7_ Are there differences between teachers who use positive methods to resist the pressure and who use negative methods psychosomatic in the emergence of diseases? 8_hl There are differences in the appearance of psychosomatic diseases among teachers who use negative tactics in resisting psychological pressure due to the variable sex? 9_ Are there differences in the appearance of psychosomatic diseases among teachers who use negative tactics in resisting psychological pressure due to the variable professional seniority? 10_ Are there differences in the appearance of psychosomatic diseases among teachers who use negative tactics in resisting psychological pressure due to the variable family referral? After analyzing the results statistically reached the following results: It diversifies the teachers in the use of psychological pressure resistance methods. And more stress-resistant methods commonly used method is to solve the problem with a mean of $ 14.50 and the least humorous style with an average of 5.18. There is a large spread of the disease psychosomatic between teachers, so occupied respiratory disease first class in the standings with an average of 13.89, and least prevalent Algelld disease with a mean of 2.15. And Jodalaqh relational negative between positive stress resistance methods and psychosomatic diseases, and relational Ugodalaqh a positive and statistically significant between psychological stress and negative resistance methods psychosomatic the emergence of diseases. Test results revealed that T. There are differences in the psychological pressure used resistance between the following teachers between the sexes methods: Method and means of defense, and venting emotional style, social support in favor of the method parameters. And the method of over-eating and drinking, method of solving the problem, method of relaxation in favor of male teachers. There were significant statistical differences between teachers depending on the different professional seniority (low, medium, large) to use all of the following methods of psychological pressure resistance: Solve the problem, the spectrum at a level of significance 0.01. Relaxation and style at a level of significance 0.01. The method of seeking social support at the 0.01 level of significance. And acceptance method when the level of significance 0.02., Isolation method at 0.02 level of significance. No statistically significant differences in the use of psychological pressure resistance methods depending on the difference in marital status differences, with the exception of a sloop seeking social support for teachers married. And no significant differences between the average scores of teachers who use negative methods, and teachers who use positive methods of psychological pressure in the emergence of psychosomatic diseases and most of these circumstances the differences were in favor of teachers who use passive resistance techniques. There are differences between the sexes for teachers who use negative methods of psychological pressure in the emergence of a statistically significant psychosomatic diseases on the 13 sub-scale resistance, as well as the total score consisted standards in the skeleton, skin, urinary and reproductive tract, fatigue, inadequacy, depression, anxiety, sensitivity, anger, and the spectrum at the level of significance 0.01 and. And nervous system and fatigue and tension at the 0.05 level. Female .binma in favor of test did not reveal the presence of T. differences in other measures. The existence of differences for teachers who use negative tactics in resisting psychological pressure in the emergence of psychosomatic diseases statistically significant, according to a changing family situation on the following criteria: the respiratory system, digestive system, Algelld, the nervous system, fatigue, disease recurrence, and different diseases, inadequacy, anxiety , allergies, anger The existence of differences for teachers who use negative methods of psychological pressure in the emergence of diseases psychosomatic statistically significant, according to the variable of professional seniority on the following criteria: hearing and sight, respiratory, digestive, anxiety, fatigue resistance at the 0.01 level of significance And nervous and tense at the 0.05 level The study viewing public with a summary of the research and some of the proposals and the list of Arab and foreign references.
Description: قسم علم النفس و علوم التربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/22718
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BENSKAIRIFA-Meriem.pdf2,55 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.