Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/22733
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorنصير, أحميدة-
dc.contributor.authorرضوان, حمادي-
dc.date.accessioned2020-01-22T09:27:53Z-
dc.date.available2020-01-22T09:27:53Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.otheristaps-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/22733-
dc.descriptionمناهج التدريس في التربية البدنية والرياضيةen_US
dc.description.abstractانطلقت الدراسة الحالية من تساؤلين رئيسيين هما: هل تؤدي التغذية الراجعة السمعية والسمعية البصرية إلى تطوير بعض مهارات التدريس (التنفيذ، التقويم)، كما هدفت أيضاً إلى التعرف على الأثر الذي تُخلفه التغذية الراجعة السمعية والسمعية البصرية على تطوير هاتين المهارتين لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية في المرحلة الثانوية، واعتمد الطالب على المنهج التجريبي في الدراسة في حين تكونت عينة الدراسة من (10) أساتذة اختيروا بطريقة عمدية، (05) كعينة ضابطة، و(05) كعينة تجريبية،مِمن هُم مُتحصلون على شهادة الماستر ولديهم (05) سنوات فأقلّ خبرة في مجال التدريس واعتمدت الدراسة على بطاقة ملاحظة كأداة لجمع بيانات الدراسة، أعدها الطالب تتكون من (28) فقرة تشمل مهارتي التدريس (التنفيذ، التقويم)، وقد قُسمت البطاقة على جزأين، الأول ويحتوي على(22) فقرة تشمل أبعاد مهارة تنفيذ الدرس والتي قُسمت بدورها إلى (05) أبعاد أو مهارات (جزئية: مهارة التهيئة والغلق، مهارة إثارة الدافعية، مهارة التعزيز، مهارة تنويع المثيرات، مهارة طرح الأسئلة) وكل بعد يحتوي عدت فقرات، أما الثاني فيشمل مهارة تقويم الدرس، وقد أُعطيت له (06) فقرات، وتم التأكد من صدق الأداة باستخدام صدق المحكمين، وقد عرض الطالب الأداة على مجموعة من الخبراء والمحكِّمين في مجال التخصص وذوي كفاءة عالية من داخل وخارج الوطن، وكذلك بطريقة الاتساق الداخلي والصدق التميّيزي، وتم اختبار فرضيتي الدراسة باستخدام اختبار"ت" للعينات المترابطة والمستقلة وخلصت الدراسة إلى أنّ التغذية الراجعة السمعية والسمعية البصرية أدَّت إلى تطوير مستوى مهارتي تنفيذ وتقويم الدرس لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية في المرحلة الثانوية. الكلمات المفتاحية: التغذية الراجعة السمعية والسمعية البصرية،مهارات التدريس (التنفيذ، التقويم)، أستاذ التربية البدنية والرياضية، المرحلة الثانوية.en_US
dc.description.abstractThe present study is based on two main questions: is auditory and audiovisual feedback lead to the development of some teaching skills (implementation, evaluation), and also aimed to identify the impact of auditory and audiovisual feedback on the development of these skills for teachers of physical education and sports in the Secondary level was based on the experimental method in the study, while the sample of the study consisted of (10) teachers chosen deliberately, (05) as a control sample, and (05) as an experimental sample, who have master's (05) years’ experience. in teaching was adopted c. study on a note card as a tool for the collection of study data, prepared by the student consists of (28) paragraphs include teaching skills (implementation, evaluation), the card was divided into two parts, the first contains (22) paragraphs include dimensions of the skill of the implementing the lesson, which in turn was divided into (05) dimensions or skills (partial: The skill of initialization and closing, the skill of provoking motivation, the skill of reinforcement, the skill of diversification of stimuli, the skill of asking questions) and Each dimension contains several paragraphs, while the second includes the skill of evaluating the lesson, has been given (06) paragraphs, and has been confirmed the student presented the tool to a group of experts and arbitrators the study's hypothesis was tested using the Ttest for interrelated and independent samples. The study concluded that auditory and audiovisual feedback led to the development of the skills of implementing and evaluating the lesson of the physical education teachers, and high school sports.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.subjectالتغذية الراجعة السمعية والسمعية البصريةen_US
dc.subjectمهارات التدريسen_US
dc.subjectالمرحلة الثانويةen_US
dc.subjectأستاذ التربية البدنية والرياضيةen_US
dc.subjectAuditory and audiovisual feedback-
dc.subjectTeaching Skills (Implementation, evaluation)-
dc.subjectProfessor of Physical and Sports Education-
dc.subjectSecondary School-
dc.titleأثر التغذية الراجعة السمعية والسمعية البصرية على تطوير بعض مهارات التدريس (التنفيذ ، التقويم) لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية في المرحلة الثانويةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des activités physiques et sportives Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
رضوان حمادي.pdf2,85 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.