Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/22771
Title: دراسة إمكانية تدويل المؤسسات الصغيرة والمتوسطة كخيار استراتيجي لترقية الصادرات خارج قطاع المحروقات في الجزائر مع الاشارة لحالة منتوج التمور خلال الفترة 2003-2013
Authors: ســــمية, شرفـــــاوي
بوزيد السايح
Keywords: تدويل مؤسسة
ترقية الصادرات
قدرة تنافسية للصادرات
مؤسسات صغيرة ومتوسطة
تمور
ميزة نسبية ظاهر
استثمار أجنبي
بيئة أعمال دولية
enterprise internationalization
export promotion
competitiveness of exports
small and medium enterprises
dates
apparent comparative advantage
foreign investment
international business environment
Issue Date: 2018
Series/Report no.: 2017/2018;
Abstract: الملخص : جاءت هذه الدراسة لطرح أهميتها العلمية والعملية في مجال البحث عن بدائل استراتيجية لمرحلة ما بعد البترول في الجزائر، من خلال تحليل إمكانية التوجه نحو تدويل المؤسسات الصغيرة والمتوسطة للمساهمة في ترقية الصادرات خارج قطاع المحروقات، وبخصوص الاطار العام لعملية تدويل المؤسسة تم الاستناد على ثلاث عوامل رئيسية وهي أداء بيئة الاعمال الدولية، تنافسية المؤسسة و القدرة التنافسية التصديرية للمنتوج، وفي حالة الجزائر تم تحليل عامل بيئة الاعمال من خلال تحليل جهود الجزائر في جذب الاستثمارات الأجنبية المباشرة وتوقيع الاتفاقيات التعاقدية والاهتمام بإنشاء مناطق حرة وكذا دراسة مؤشر أداء سهولة الاعمال الدولية للجزائر، وتحليل الاطار العام للمؤسسات الصغيرة والمتوسطة في الجزائر والجهود المبذولة للرفع من تنافسيتها، وتم باستخدام مؤشرات مختارة على ضوء البيانات المتاحة الصادرة عن جهات رسمية وطنية ومنظمات ومؤسسات دولية لإجراء المقارنة الدولية تحليل تنافسية صادرات منتوج التمور الجزائرية في السوق الدولية خلال الفترة 2003-2013 وفق ثلاث مؤشرات وهي الحصة السوقية، التنافسية السعرية والميزة النسبية الظاهرة ، واهم ما تم التوصل اليه في هذه الدراسة انه يمكن التوجه نحو تدويل المؤسسات الصغيرة والمتوسطة لما لها من الخصائص والامكانيات تؤهلها للتوجه نحو هذا البعد الاستراتيجي وناهيك عن المناهج النظرية المفسرة لسلوك تدويلها للمساهمة في دفع الصادرات خارج قطاع المحروقات، وبالنسبة للجزائر اغلب مجالات الاستثمار تتمثل في قطاع الطاقة وبيئة الاعمال تسجل تأخرا دوليا يمكن ان يشكل هذا عائقا امام إمكانية مساهمة المؤسسات الصغيرة والمتوسطة في الجزائر في التنمية الدولية، ولقد تم اثبات ان واقع مؤشر القدرة التنافسية التصديرية لمنتوج التمور لا تعكس الامكانية الهائلة لهذا القطاع في الجزائر لاستغلاله كثاني اكبر مورد للعملة الصعبة والتي تختلف بين الأسواق الدولية بما فيها الافريقية، الاسيوية و الأوروبية اذ لابد من العمل على تحسين تنافسية المؤسسة ومنتوجها وكذا بيئة الاعمال للتمكن من تلك الأسواق الدولية بشكل مستمر ووفق سياسة واضحة وذات بعد استراتيجي الا وهي التدويل للمساهمة في دفع الصادرات خارج قطاع المحروقات. Abstract: This study presented its scientific and practical importance in the search for strategic alternatives for the post-oil phase in Algeria, by analysing the possibility of the orientation towards the internationalization of small and medium enterprises to contribute to the promotion of exports outside the hydrocarbon sector, With regard to the overall framework of the enterprise internationalization process, three main factors were based on the performance of the international business environment, the enterprise's competitiveness and the export competitive product, and in the case of Algeria, the business environment factor was analyzed by analysing Algeria's efforts to attract foreign investment. Direct and signing of contractual agreements and interest in the creation of free zones as well as study of the performance index of international Business for Algeria, analysis of the general framework of small and medium-sized enterprises in Algeria and the efforts made to upgrade their competitiveness, Using selected indicators in the light of available data from national official entities, international organizations and institutions for international comparison, the competitiveness analysis of exports of Algerian dates in the international market during the period 2003-2013 was conducted in accordance with three indicators, namely market share, price competitiveness The apparent comparative advantage, and the most important of what has been achieved in this study, is that it is possible to move towards the internationalization of small and medium-sized enterprises because of their characteristics and possibilities to move towards this strategic dimension and not to mention the theoretical approaches explaining the behaviour of their internationalization to contribute to the payment of exports outside The hydrocarbon sector, and for Algeria, most of the areas of investment in the energy sector and the business environment are registering international delays that could be an impediment to the potential contribution of small and medium-sized enterprises in Algeria to international development, It has been established that the reality of the export Competitiveness index of the date product does not reflect the huge potential of this sector in Algeria to exploit it as the second largest supplier of hard currency, which differs between international markets including African, Asian and European, as it is necessary to work to improve the competitiveness The enterprise and its product as well as the business environment to enable these international markets continuously and in accordance with a clear policy and strategic dimension, namely internationalization to contribute to the payment of exports outside the hydrocarbon sector.
Description: جامعة قاصدي مرباح ورقلة كلية العلوم الاقتصادية والعلوم التجارية وعلوم التسيير قسم علوم التسيير
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/22771
ISSN: sa
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CHERFAOUI-Soumia.pdf4,03 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.