Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23143
Title: مستوى التفكير التأملي والابتكاري لدى طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية
Authors: قيس, فضل
عبد الرحيم, بوهريرة
Keywords: التفكير التأملي
التفكير الابتكاري
طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية
مستوى التفكير
Issue Date: 2019
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: يهدف البحث إلى التعرف على مستوي التفكير التأملي و الأبتكاري لدي معهد علوم وتقنيات النشطات البدنية والرياضية ، واستخدم الباحث المنهج الوصفي (بأسلوب العلاقات المتبادلة)، أما عينة البحث فقد تضمنت طلبة معهد علوم وتقنيات النشطات البدنية والرياضية لسنة الدراسية2018/2019(ليسانس - ماستر) والبالغ عددهم (70) طالب تم اختيارهم بالطريقة العشوائية وتم استخدام مقياس السمات الابتكارية و مستويات التفكير التأملي "كما استخدم الباحثspss للمعالجة الإحصائية حيث توصل إلي النتائج التالية: - مستوي التفكير التأملي والابتكاري الدراسي لدي طلبة معهد النشاطات البدنية والرياضية مرتفع . - لا يوجد فروق ذات دلالة إحصائية في متغير مستوي التفكير التأملي تعزي إلي متغير المستوي التعليمي (ليسانس - ماستر). - يوجد فروق ذات دلالة إحصائية في متغير مستوي التفكير ألابتكاري تعزي إلي متغير المستوي التعليمي(ليسانس - ماستر). وأوصت الدراسة بما يلي: التركيز على وضع مناهج وأساليب تدريس جديدة تعمل على تنمية مهارات التفكير التأملي،والابتكاي ومهارات التواصل الرياضي لدى الطلاب والقيام بالمزيد من الدراسات في دلك.
The research aims to identify the level of thinking and innovative thinking of the Institute of Science and Techniques of physical activity and sports, and used the descriptive method (in the method of mutual relations), and the sample of the research included students of the Institute of Science and Techniques of physical activity and sports for the academic year 2018/2019 (Bachelor - Master) The number of (70) students were chosen in a random way and was used to measure innovative features and levels of thinking thinking "The researcher also used spss for statistical processing where he reached the following results: - The level of reflection thinking and academic innovation of the students of the Institute of physical activities and sports high. - There are no statistically significant differences in the level of reflective thinking attributed to the variable level of education (Bachelor - Master). - There are statistically significant differences in the variable level of innovative thinking attributed to the variable level of education (Bachelor - Master) The study recommended that: Focusing on the development of new teaching methods and methods to develop the skills of reflection, creativity and mathematical communication skills of students and further studies in the field
Description: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم نشاطات التربية البدنية والرياضية، تخصص النشاط البدني الرياضي المدرسي.
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23143
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
بوهريرة عبد الرحيم.pdf1,11 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.