Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23163
Title: دور حصة التربية البدنية والرياضية في التقليل من السلوك العدواني لدى تلاميذ السنتين الثالثة ثانوي الرابغة متوسط
Authors: نور الدين, غندير
سمير, خلو
Keywords: حصة التربية البدنية والرياضية
السلوك العدواني
تلاميذ الثالثة ثانوي
تلاميذ الرابعة متوسط
Issue Date: 2019
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت الدراسة إلى التعرف على دور حصة التربية البدنية والرياضية في التقليل من السلوك العدواني لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي والرابعة متوسط ، وتوضيح متغيري الجنس والمستوى الدراسي مع درجة ومستوى السلوك العدواني بابعاده الثلاثة من خلال دراسة الفروق بينهم ، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي، ومن أجل جمع البيانات والمعلومات تم الاعتماد على المقياس السلوك العدواني الذي أعده (محمد حسن علاوي 2004) ويتكون من (40) عبارة موزعة على أربعة ابعاد وهي (التهجم العدوان الجسدي، العدوان اللفظي، العدوان الغير مباشر، سرعة الاستثارة)، وتكونت عينة الدراسة من (200) تلميذ وتلميذة مقسمة 100 من السنة الرابعة متوسط و100 من سنة الثالثة ثانوي، وقد تم معالجة نتائج الدراسة بالاعتماد على الأساليب الإحصائية التالية: (اختبار ت لحساب الفروق، اختبار تحليل التباين الأحادي)، وأظهرت نتائج الدراسة أن مستوي السلوك العدواني في السنة الثالثة ثانوي والسنة الرابعة متوسط جاء بدرجة منخفضة، وأن العدوان اللفظي جاء في الترتيب الأول على غرار بعدي الجسدي والغير مباشر، كما أظهرت النتائج وجود عدم فروق بين الجنسين في مستوى السلوك العدواني ، وعدم وجود فروق في مستوى السلوك العدواني من حيث المستوى الدراسي .
The study aimed to identify the role of the share of physical education and sports in reducing the aggressive behaviour of students in the third year secondary and fourth year of middle school, and to clarify the variables of sex and the level of education with the degree and level of aggressive behaviour by three dimensions through studying the differences between them. To achieve the objectives of the study, the researcher used the analytical descriptive method in order to collect data and information, it was based on the measure of aggressive behaviour prepared by ( Mohamed Hassan Allawi 2004) and consists of (40) words distributed on four dimensions ( the attack physical aggression, verbal aggression, indirect aggression, speed of arousal) and the sample of the study formed from (200) students (100 from the students of the third year secondary and 100 from the students of the fourth year of middle school). The results of the study were based on the following statistical methods ( variance analysis test, mono- analysis). The results of the study showed that the level of aggressive behaviour in the third year secondary and the fourth year of middle school came at a low level and verbal aggression came in the first order along the lines of physical dimension and indirect and the results showed the absence of gender differences in the level of aggressive behaviour in terms of level of syudy
Description: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم نشاطات التربية البدنية والرياضية، تخصص النشاط البدني الرياضي المدرسي.
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23163
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
خلو سمير.pdf783,18 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.