Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23456
Title: أثر برنامج إرشادي مهني مقترح لتنمية المهارات الاجتماعية لدى ممرضي القطاع الصحي دراسة شبه تجريبية بمؤسسات القطاع الصحي بمقاطعة تقرت
Authors: مزياني الوناس
حورية, بوحنة
Keywords: Professional counseling programme
social skills
health sector nurses
Issue Date: 2019
Publisher: Universitée KASDI MERBAH Ouargla
Abstract: هدف البحث الحالي إلى معرفة أثر برنامج إرشادي مهني مقترح لتنمية المهارات الاجتماعية لدى ممرضي القطاع الصحي بمدينة تقرت، ومنه إنطلقت إشكالية الدراسة الحالية كالأتي: _هل يوجد أثر للبرنامج الإرشادي المهني المقترح لتنمية المهارات الاجتماعية لدى ممرضي القطاع الصحي بمدينة تقرت؟ ومنها تفرعت التساؤلات التالية: 1.ما مستوى المهارات الاجتماعية لدى ممرضي القطاع الصحي بمدينة تقرت؟ 2. هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المجموعة الضابطة ومتوسط درجات المجموعة التجريبية في القياس البعدي على إستبيان المهارات الاجتماعية؟ 3. هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المجموعة التجريبية في القياس القبلي والبعدي على إستبيان المهارات الاجتماعية؟ 4.هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياس القبلي والقياس البعدي أن على إستبيان المهارات الاجتماعية (الدرجة الكلية) وأبعادها؟ وللإجابة على هذه التساؤلات تم صياغة الفرضيات التالية: 1.نتوقع مستوى منخفض في المهارات الاجتماعية لدى ممرضي القطاع الصحي. 2. توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المجموعة الضابطة و متوسط درجات مجموعة التجريبية في القياس البعدي على إستبيان المهارات الاجتماعية لصالح المجموعة التجريبية. 3.توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المجموعة التجريبية في القياس القبلي والبعدي على إستبيان المهارات الاجتماعية لصالح القياس البعدي. 4.توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياس القبلي والقياس البعدي على إستبيان المهارات الاجتماعية (الدرجة الكلية) وأبعادها. ولتحقيق هدف البحث الحالي ألا وهو التحقق من أثر البرنامج الإرشادي المهني لتنمية المهارات الاجتماعية لدى ممرضي القطاع الصحي، إستخدمت الباحثة المنهج التجريبي، حيث طبقت مقياس المهارات الاجتماعية، على عينة تتكون من (170) ممرض وممرضة تم إختيارهم بطريقة عشوائية وتم إختيار منهم (24) فردا ممن تحصلوا على درجات منخفضة في مقياس المهارات الاجتماعية ثم قامت بتوزيعهم عشوائيا إلى مجموعة ضابطة وعددها (12) ومجموعة تجريبية عددها (12)، حيث تلقت هذه الأخيرة تدخل إرشادي عكس المجموعة الضابطة التي لم تتلقى أي تدخل. وقد تمت معالجة البيانات إحصائيا باستخدام برنامج (SPSS) وكانت النتائج كالأتي: 1. مستوى منخفض في المهارات الاجتماعية لدى ممرضي القطاع الصحي. 2.توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المجموعة الضابطة ومتوسط درجات مجموعة التجريبية في القياس البعدي على إستبيان المهارات الاجتماعية لصالح القياس البعدي (المجموعة التجريبية). 3.توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المجموعة التجريبية في القياس القبلي والبعدي على إستبيان المهارات الاجتماعية لصالح القياس البعدي. 4.توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياس القبلي والقياس البعدي على إستبيان المهارات الاجتماعية (الدرجة الكلية) وأبعادها. وبعد المعالجة الإحصائية لفرضيات البحث، قمنا بتفسير ومناقشة النتائج المتوصل لها في ضوء الدراسات السابقة، وفي الأخير خلصنا إلى وضع جملة من التوصيات، التي أكدت في مجملها على ضرورة الاهتمام بالممرضين، وذلك من خلال القيام بمحاضرات أو ندوات أو تظاهرات علمية لتبصيرهم بأهمية القطاع الصحي، وكذا الدور الذي يقومون به وأثره على الفرد والمجتمع.
The purpose of the current study is to find out the effect of a proposed professional counseling programme for developing social skills for health sector of nurses in Touggourt city, and from this the problem of the current study was investigated as follows: Is there a trace of the proposed vocational counseling programme for developing social skills for health sector of nurses in Touggourt city? From the following question, sub questions arose: 1. What is the level of social skills for health sector of nurses in Touggourt city? 2. Are there any statistically significant differences between the mean scores of the control group and the mean scores of the experimental group in the post measurement on the social skills questionnaire? 3. Are there any statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the pre and post measurement on the social skills questionnaire? 4. Are there any statistically significant differences between the mean ranks of the members of the experimental group in the pre and post measurement of the social skills questionnaire (the total degree) and its dimensions? To answer these questions, the following hypotheses were formulated: 1. We expect a low level of social skills for health sector of nurses. 2. There are statistically significant differences between the mean scores of the control group and the mean scores of the experimental group in the post measurement on the social skills questionnaire in favour of the experimental group. 3. There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the pre and post measurement on the social skills questionnaire in favour of the post measurement. 4. There are statistically significant differences between the mean ranks of the members of the experimental group in the pre and post measurement on the social skills questionnaire (total score) and their dimensions. To achieve the goal of the current research, which is to check the impact of the career counseling programme for developing social skills among health sector of nurses, the researcher used the experimental approach with a semi-experimental design, where the social skills measure was applied to a sample consisting of 170 nurses who were randomly selected. There were 24 individuals who obtained low scores in the social skills scale and then randomly distributed them to 12 control groups and 12 experimental groups, where the latter received a counseling intervention, unlike the control group; they did not receive any intervention. The data was statistically analysed using the SPSS programme and the results were as follows: 1. Low level of social skills for health sector of nurses. 2. There are statistically significant differences between the mean scores of the control group and the mean scores of the experimental group in the post measurement on the social skills questionnaire in favour of the post measurement (the experimental group). 3. There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the pre and post measurement on the social skills questionnaire in favour of the post measurement. 4. There are statistically significant differences between the mean ranks of the members of the experimental group in the pre and post measurement on the social skills questionnaire (overall score) and their dimensions. After the statistical discussion of the research hypotheses, we interpreted and discussed the results arrived at in the light of previous studies, and finally we concluded that a set of recommendations, which in their entirety emphasized the necessity of caring for nurses, through making lectures, seminars or scientific trainings to inform them of the significance of the health sector, As well as the role they play and its impact on the individuals and societies.
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23456
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BOUHANIA-Houria.pdf1,93 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.