Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23461
Title: أثر إستراتيجية حل المشكلات في حصّة التربية البدنية والرياضية على تنمية الدافعية العقلية لدى تلاميذ المرحلة الثانوية " دراسة تجريبية على مستوى دائرة جامعة
Authors: بلقاسم، دودو
نعيم, الشارف
Keywords: استراتيجية
استراتيجية حل المشكلات
الدافعية العقلية
Strategy
Mental Motivation
Problem Solving Strategy
Issue Date: 2019
Publisher: جامعة قاصدي مرباح، ورقلة
Abstract: تهدف الدراسة الحالية الى تقصّي اثر التدريس وفق استراتيجية حل المشكلات في حصّة التربية البدنية والرياضية، على تنمية الدافعية العقلية لدى تلاميذ المرحلة الثانوية، كما تهدف الى الكشف عن الفروق في مستوى الدافعية العقلية بين الذكور والإناث، أُجريت الدراسة في إحدى ثانويات دائرة جامعة بولاية الوادي، تكونت عينة الدراسة من مجموع (49) تلميذا اختيروا بطريقة عشوائية من مستوى الثانية ثانوي، موزعين على قسمين دراسيين قسموا الى مجموعتين، مجموعة )تجريبية( ضمت (25) تلميذا درسوا وفق استراتيجية حل المشكلات، ومجموعة )ضابطة( بواقع (24)تلميذا، درسوا وفق الطريقة الاعتيادية، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطبيق المنهج التجريبي بالتصميم شبه التجريبي ولجمع بيانات الدراسة تم استخدام مقياس للدافعية العقلية، مكيف من طرف الباحث مأخوذ عن نسخة أصلية لمقياس كاليفورنيا للدافعية العقلية(CM3) ، ولمعالجة بيانات الدراسة تم استخدام الأساليب الإحصائية التالية: المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، اختبار(T-test) للعينات المستقلة لدلالة الفروق بين المتوسطات الحسابية، معامل الارتباط )بيرسون(، تحليل التغاير المصاحب (Ancova). أظهرت نتائج الدراسة تفوق تلاميذ المجموعة التجريبية في مستوى الدافعية العقلية بأبعادها )الأربعة التوجه نحو التعلم، الحل الابداعي للمشكلات، التركيز العقلي، التكامل المعرفي( على تلاميذ المجموعة الضابطة، كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الدافعية العقلية بين أفراد المجموعة التجريبية لصالح الذكور في بُعدي الحل الابداعي للمشكلات، وبُعد التركيز العقلي، وأوصى الباحث في نهاية الدراسة بتطبيق استراتيجية حل المشكلات في حصّة التربية البدنية والرياضية.
The study aimed to investigate the effect of teaching according to the problem-solving strategy in the share of physical education and sports, on the development of mental motivation among secondary school pupils, as well as to reveal the differences in the level of mental motivation between males and females. A sample of (49) students were randomly selected from the second secondary level, divided into two study groups divided into two groups, a group (experimental) included (25) students studied according to the problem-solving strategy, and a group (control) (24) students, studied In the usual way, To achieve the objectives of the study, the experimental method was applied with quasi-experimental design. To collect the data of the study, a measure of mental motivation, adapted by the researcher, based on an original version of the California measure of mental motivation (CM3) was used. T-test of independent samples for differences in arithmetic mean, Pearson correlation coefficient, and (Ancova) covariance analysis. The results of the study showed that the experimental group was superior in the mental motivation level in its dimensions (four orientation towards learning, creative problem solving, cognitive integration, mental focus) on the pupils of the control group. The results also showed that there are statistically significant differences in the level of mental motivation among the experimental group Males in my creative problem-solving and mental focus, the researcher recommended at the end of the study to apply the problem-solving strategy in the share of physical education and sport.
Description: مناهج التدريس في التربية البدنية والرياضية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23461
Appears in Collections:Département des activités physiques et sportives Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CHAREF-Naime.pdf1,42 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.