Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23493
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorأحميده, نصير-
dc.contributor.authorمروان, بن ضياف-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23493-
dc.descriptionمناهج التدريس في التربية البدنية والرياضيةen_US
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة إلى توضيح طبيعة العلاقة بين الكفايات المعرفية لمعلمي المرحلة الابتدائية في التربية البدنية واتجاهاتهم نحو تدريسها والرضا الحركي للتلاميذ. واتبع الطالب في الدراسة الحالية المنهج الوصفي الارتباطي، وشملت عينة الدراسة على 340 معلم مرحلة ابتدائية بالموسم الدراسي 2018/2019 بولاية برج بوعريريج، تم اختيارهم بطريقة عشوائية بسيطة وعرضت عليهم أدوات الدراسة الحالية (مقياس الاتجاه نحو التدريس، استبيان الكفايات المعرفية في التربية البدنية، استبيان الرضا الحركي). وتم الاطلاع على مستوى كل من الكفايات المعرفية، طبيعة اتجاهات المعلمين نحو تدريس التربية البدنية، مستوى الرضا الحركي عند التلاميذ بواسطة اختبار "ت" لعينة واحدة، وتمت معرفة طبيعة العلاقة بين متغيرات الدراسة باختبار "بيرسون"، وتم التوصل إلى النتائج التالية: - لمعلمي المرحلة الابتدائية مستوى مرتفع من الكفايات المعرفية في تدريس التربية البدنية. - لمعلمي المرحلة الابتدائية اتجاهات إيجابية نحو تدريس التربية البدنية. - لتلاميذ المرحلة الابتدائية مستوى متوسط من الرضا الحركي. - توجد علاقة طردية دالة بين الكفايات المعرفية لمعلمي المرحلة الابتدائية في التربية البدنية واتجاهاتهم نحو تدريسها. - توجد علاقة طردية دالة بين اتجاهات معلمي المرحلة الابتدائية نحو تدريس التربية البدنية والرضا الحركي للتلاميذ.en_US
dc.description.abstractThis study aims at clarifying the relationship between the cognitive competencies of primary school teachers in teaching P.E (physical education) and their tendency towards teaching it , along with the students physical and movement satisfaction . This study was conducted following the associative descriptive approach with a sample of 340 primary teachers in the wilaya of BBA in 2018/2019. The sample was picked randomly and was provided with the tools of the study ( the scale of tendency towards teaching , P.E cognitive competency survey , physical and movement satisfaction survey). The level of the cognitive competencies, the nature of the tendency of teachers towards teaching P.E , and the level of student physical and movement satisfaction were all notices using test ‘C’ for one sample. And the relationship between the variables of the study was discovered using the ‘Person’ test and the results were as follow: - Primary teachers had a high level of cognitive competencies in teaching P.E - Primary teachers had a positive tendency towards teaching P.E - Students of primary school had an average level of physical and movement satisfaction - There is a positive relationship between the cognitive competency and the tendency towards - - -- teaching P.E - There is a positive relationship between the tendency towards teaching P.E and the physical satisfaction of students-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherUniversitée KASDI MERBAH Ouarglaen_US
dc.subjectالتربية البدنيةen_US
dc.subjectالكفايات المعرفيةen_US
dc.subjectالاتجاهات نحو التدريسen_US
dc.subjectالرضا الحركيen_US
dc.subjectP.E( physical education)en_US
dc.subjectcognitive competencyen_US
dc.subjecttendency towards teachingen_US
dc.subjectphysical satisfactionen_US
dc.titleالكفايات المعرفية لمعلمي المرحلة الابتدائية في التربية البدنية وعلاقاتها باتجاهاتهم نحو تدريسها والرضا الحركي للتلاميذen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des activités physiques et sportives Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BENDIAF-Merouane.pdf1,14 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.