Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23494
Title: أثر استراتيجية التعلم التعاوني في درس التربية البدنية والرياضيه في تنمية المهارات الاجتماعية لدي تلاميذ المرحلة الثانوية "دراسة تجريبية على مستوى بلدية ورقلة" دراسة ميدانية ببعض متوسطات دائرة بئر العاتر ولاية تبسة
Authors: دودو, بلقاسم
علي, سليماني
Keywords: المهارات الاجتماعية
استراتيجية التعلم التعاوني
social skills
Cooperative learning strategy
Issue Date: 2019
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت الدراسة إلى التعرف على أثر استراتيجية التعلم التعاوني فــــــي درس التربية البدنية والرياضية في تنمية المهارات الاجتماعية لدي تلاميذ المرحلة الثانوية. أجريت الدراسة بإحدى ثانويات بلدية ورقلة. حيث تكونت عينة الدراسة من (72) تلميذاً وتلميذة موزعين على قسمين، تم تعيينهما عشوائياً إلى مجموعتين، مجموعة تجريبية تضم (36) تلمــــــيذاً وتلمــــــيذة استخدمت معهم استراتيجية التعلم التعاونـــــــــــــــي، ومجموعــــــــــة ضابــــطة تضم (36) تلميذاً وتلميذة استخدمت معــــــــــــــهم الطريقة المعـتادة في التدريس، ولغرض تحقيق أهــــــــــــــداف الدراسة تم استخدام المنهج التجريبي بتصميم شــــــــــــــــبه تجريبي. تم تجميع بيانات الدراسة باستخدام مقياس المهارات الاجتماعية " لرونالد ريجيو" ترجمة إبراهيم السمادوني، والذي يتكون من ستة أبعاد مقسمة إلى قسمين، ثلاثة منها تخص المهارات اللفظية والأخرى تخص المهارات غير اللفظية؛ حيث تم استخدام المقياس قبل تفعيل المتغير التجريبي وبعد تفعيله (استراتيجية التعلم التعاوني) حيث دام ذلك (09) أسابيع. ولمعالجة البيانات المتوصل إليها إحصائياً وبُغية اختبار فرضيات الدراسة فقد تم استعمال اختبار "ت" (t-test) لقياس الفروق بين المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في المهارات الاجتماعية. أظهرت نتائج الدراسة أن استراتيجية التعلم التعاوني أدت إلى تنمية المهارات الاجتماعية في درس التربية البدنية والرياضية لدى عينة الدراسة، كما بينت أن هناك فروق في المهارات الاجتماعية لدى عينة المجموعة التجريبية تعزى لمتغير الجنس لصالح الإناث.
The study aims at identifying the impact of cooperative learning strategy in physical education and sports lesson in the development of social skills of secondary school students. The study was conducted at one of the municipalities of Ouargla. The study sample consisted of (72) male and female students divided into two sections, randomly assigned to two groups, an experimental group of (36) male and female students with whom the cooperative learning strategy was applied, and a control group of (36) male and female students with whom the usual method of teaching was used. To achieve the objectives of the study, the experimental method was used with a semi-experimental design. The study data were compiled using the Ronald Reggio Social Skills Scale. Translated by Ibrahim Al-Samadouni, which consists of six dimensions divided into two parts, three of which relate to verbal and non-verbal skills; the measure was used before and after activation of the experimental variable (cooperative learning strategy). This lasted (09) weeks. In order to process the data obtained statistically and in order to test the hypotheses of the study, the test (t-test) was used to measure the differences between the experimental group and the control group in social skills. The results of the study showed that the cooperative learning strategy led to the development of social skills in the physical and sports education in the study sample, and also showed that there are differences in social skills in the sample of the experimental group attributed to the gender variable in favor of females.
Description: مناهج التدريس في التربية البدنية والرياضية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23494
Appears in Collections:Département des activités physiques et sportives Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SLIMANI-Ali.pdf1,24 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.