Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23617
Title: الدعم التنظيمي المدرك و علاقته بالأداء المهني لدى عمال الحماية المدنية بورقلة دراسة ميدانية بولاية ورقلة
Authors: مزياني, الوناس
دبي, بشيرة
Keywords: الدعم التنظيمي
الأداء المهني
عمال الحماية المدنية
ولاية ورقلة
Issue Date: 2020
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى التأكد من وجود علاقة بين الدعم التنظيمي المدرك و الأداء المهني من عدمها في ظل بعض المتغيرات التاليــــة: الســــن، المستوى التعليمـــي الحالـــــة العائلية، مدة الخبرة، الرتبة، طبيعة النشاط الممارس والتفاعل بينها. وتحقيقاً لأهداف الدراسة تم الاعتماد على المنهج الوصفي، حيث قامت الباحثة بتصميــــم الاستبيانين بعد إطلاعهـــا على الأدب النظري والدراسات السابقة، حيث تكون استبيــان الدعـــــم التنظيمـــي المدرك من (35) فقـــرة موزعــة على أربعــــة أبعـــــاد وهـــــي: العدالــــة التنظيمية المشاركة في اتخاذ القرار، درجة مساندة الرئيس لمرؤوسيه، دعم وتأكيد الذات لدى العاملين، واستبيان الأداء المهني المتكون من (31) فقرة موزعة على ثلاثة أبعاد وهي: الخصائص والقدرات الفردية، إدراك الموظف لدوره الوظيفي، أداء الواجبات الوظيفية. وبعد التأكـــد من صلاحيــــة أدوات الدراســـــة تم تطبيقهــــا على عينــــة مكونــــة من (407) عامـــــل بمديرية الحمايــــة المدنيـــــــة بورقلـــــة بنسبـــــة تقــــــدر بــ (51.19) من العـــــدد الإجمالـــــي لأفــــراد مجتمع الدراسة اختيرت بطريقة عشوائية بسيطـــــة من أصـــــل اثنتي عشر (12) وحـــــدة ومصالح المديرية، حظيرة العتاد ومركز القصر. ومن خلال المعالجة الإحصائية توصلت الدراسة إلى أن مستوى الدعم التنظيمي المدرك لدى أفراد عينة الدراسة كان مرتفع وكذا مستوى الأداء المهني، كما أظهرت النتائج وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين الدعم التنظيمي المدرك والأداء المهني لدى أفراد عينة الدراسة، وأنه لا توجد فــــروق دالة إحصائياً في مستوى الأداء المهني لدى عمال الحماية المدنية بورقلة ذوي الدعم التنظيمي المدرك (المرتفع – المنخفــض) باختــلاف المتغيـــرات التاليـــة: (الســـن، المستــــوى التعليمـي، الحالـة العائلية، مـــدة الخبرة، الرتبة، طبيعة النشاط الممارس) والتفاعل بينها.
This study aims to confirm the existence the perceived organizational support- the professional performance or the non-existence of a relation in regard of some of the following variables: age, education level, martial status, experience, grade, the nature of practiced activity and the interaction between them. To achieve the purposes of this study a descriptive and analytical approach was adopted, in which the researcher has designed the two questionnaires after her examination of the theoretical literature and the previous studies. The perceived organizational support questionnaire was composed of (35) paragraphs distributed on four dimensions as follows: regulatory justice, decision making participation, the degree of principal support of his subordinates and support and self-assertion of the workers. The performance questionnaire, which was composed of (31) paragraphs distributed on three dimensions as follows: features and individual capacities, worker awareness of his functional role and the performance of duties. After the confirmation of the relevance of the survey instruments, it was applied on a sample of (407) workers of the Civil Protection Direction of Ouargla for an estimated (51.19) percentage from the total number of the study community which was randomly and simply selected out of (12) unities and the Direction services, material hangar and children center. After a statistical processing, the study has concluded that the perceived organizational support and the performance level of the individuals of the sample was high, furthermore, the results have shown the existence of a statistically significant relation between the perceived organizational support and the performance, showing that there are no statistically indicating differences in the performance of Ouargla’s civil protection workers with perceived organizational support (high- low) according to the following variables: (age, education level, marital status, experience, grade, the nature of practiced activity) and the interaction between them.
Description: قسم علم النفس وعلوم التربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23617
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dobi-bachira.pdf1,7 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.