Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23643
Title: التحيز المعرفي لدى طالبات قسم رياض الأطفال Cognitive Bias among Students of the Kindergartens Department
Authors: ضحى اللامي
ضحى محمود
Keywords: Kindergarten
Cognitive bias
Issue Date: 29-Feb-2020
Series/Report no.: Volume 13, Numéro 1 2020;
Abstract: هدف البحث الحالي الى تعرف : اولاً : التحيز المعرفي لدى طالبات قسم رياض الاطفال. ثانياً: دلالة الفروق في التحيز المعرفي حسب المرحلة الدراسية ( الاولى ,الثانية ,الثالثة , الرابعة ) لدى طالبات قسم رياض الاطفال. ولتحقيق اهداف البحث ونظرا لمحدودية المجتمع في قسمي رياض الاطفال في كلا الجامعتين اختارت الباحثة مجتمع البحث بأكمله من جامعتي بغداد والمستنصرية احداهما كلية التربية للبنات والاخرى التربية الاساسية وبعد تسقيط الاستمارات ذات الاجابة الناقصة اصبحت عينة البحث تتكون من (400) استمارة ولغرض قياس متغير البحث وهو التحيز المعرفي قامت الباحثة ببناء اداة , واستخرجت الباحثة مؤشرين للصدق ( صدق الظاهري- وصدق البناء ) أما الثبات فقد استخرجت الباحثة نوعين من الثبات بطريقة أعادة الاختبار وطريقة ألفا كرونباخ , وفي ضوء أهداف البحث الحالي وبعد تطبيق المقياس على إفراد العينة وتحليل استجاباتهم إحصائيا" باستخدام الاختبار التائي لعينة واحدة ولعينتين ومعامل ارتباط بيرسون وتحليل تباين الثنائي ومربع كأي وأختبار شيفية للمقارنات بين المتوسطات توصل البحث الى النتائج الآتية : 1. تتسم طالبات قسم رياض الاطفال بالتحيز المعرفي . 2. لم تظهر فروق ذات دلالة احصائية بين المراحل الدراسية الاربعة ( الاولى , الثانية , الثالثة , الرابعة ) في متغير التحيز المعرفي . The current research aimed to identify : First : The cognitive bias of female students of the kindergartens department. Second: The significance of differences in cognitive bias according to the stage of study (first, second, third, fourth) of female students of the kindergartens department. In order to achieve the objectives of the research and due to the limited community in the two kindergartens in both universities, the researcher chose the entire research community from the universities of Baghdad and Mustansiriya, one of which is the College of Education for Women and the other was Basic Education. After omitting the incomplete answers forms, the research sample consisted of (400) forms.In order to measure variabl of research cognitive bias has been constructed ,The researcher extracted two indicators of validity (apparent validity and validity of the construction) ) as for reliability the researcher extracted for measure two types of reliability in the method of re-testing and the method Alpha Kronbach in light of the current researchobjectives and after applying the measures on the sample of individuals and analyzing their responses statistically ,"using the T-test of one and two samples , Pearson correlation coefficient , analyzing of contrast of the binary , square chi and Scheefa test for comparisons between intermediates, the research reached the following results: 1. Kindergartens students are characterized by cognitive bias. 2. There were no statistically significant differences among the four stages ( first, second, third and fourth ) in the variable cognitive bias.
Description: Psychological & Educational Studies Review
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23643
ISSN: 1112 - 9263
Appears in Collections:number 25 2020 vol 13 n 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
P20.pdf218,68 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.