Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23704
Title: واقع جودة الخدمات الصحية وتأثيرها على رضا المريض في المؤسسة الاستشفائية لطب العيون صداقة الجزائر كوبا ورقلة
Other Titles: The Reality Of Health Services Quality And Their Impact On Patient Satisfaction In Ophthalmology Hospital Friendship Algeria-cuba (ouargla)
Authors: يوسف اسماء
تيشات سلوى
Keywords: health services
patient satisfaction
quality of health services
Issue Date: 30-Jun-2020
Series/Report no.: volume 7 n 1 2020;
Abstract: يهدف هذا المقال إلى دراسة واقع جودة الخدمات الصحية وتأثيرها على رضا المريض، بالاعتماد على أبعادها (الاعتمادية، الاستجابة، الملموسية، الضمان، والتعاطف)، وذلك من خلال دراسة ميدانية قامت بها الباحثة في مستشفى طب العيون صداقة الجزائر- كوبا (ورقلة)، وقد قام الباحثتان باختيار عينة مقدرة ب 45 مريض مقيم خلال الفترة الممتدة بين 25 أفريل و10 ماي 2019، كما تم الاعتماد على الاستبيان كأداة رئيسية لجمع المعلومات، ولتحليل النتائج تم الاستعانة ببرنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (spss) نسخة 20. توصلت الدراسة إلى العديد من النتائج أهمها :هناك مستوى متوسط من جودة الخدمات الصحية ورضا المريض في مستشفى طب العيون صداقة الجزائر-كوبا (ورقلة)، توجد علاقة ذات دلالة بين جودة الخدمات الصحية ورضا المريض، لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية لرضا المريض تعزى للمتغيرات الشخصية (الجنس، السن، مستوى التعليم ) في مستشفى طب العيون صداقة الجزائر-كوبا (ورقلة). الكلمات المفتاحية : خدمات صحية، جودة الخدمات الصحية، رضا المريض. تصنيف JEL : P36، M 31، L89،I10 Abstract : This article aims to study the reality of health services quality and their impact on patient satisfaction, relying from its dimensions (reliability, responsiveness, tangibles, assurance, and empathy), through a field study conducted by the researcher in ophthalmology friendship Algeria-Cuba (Ouargla) hospital. researchers selecting a sample with 45 resident patients during the period between 25 April and 10 May 2019, where the researcher adopted the questionnaire as a tool to collect the information and the Statistical package for social sciences program (SPSS) version 20 to analyze the results. The study found many results, the most important of which are : There is an average level of health services quality and patient satisfaction in ophthalmology friendship Algeria-Cuba (Ouargla) hospital, There is a statistically significant relationship between the health services quality and patient satisfaction, There are no statistically significant differences in patient satisfaction attributed to personal variables (gender, age, education level) in ophthalmology friendship Algeria-Cuba (Ouargla) hospital.
Description: Algerian Review of Economic Development ( ARED )
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23704
ISSN: 2392-5302
Appears in Collections:Number 12 June 2020 / V 7 N 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
070116.pdf279,78 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.