Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23724
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorدحو, حسين-
dc.contributor.authorبله باسي, مسعودة-
dc.date.accessioned2020-10-05T11:27:37Z-
dc.date.available2020-10-05T11:27:37Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23724-
dc.descriptionالأدب المسرحي ونقدهen_US
dc.description.abstractالمسرح المدرسي باعتباره مجموعة من النشاطات مُقّدمة في المدرسة ،يُعدّ وسيلة تعليمية تعلُّمية ،وتربوية تهدف إلى غرس جملة من القيم الأخلاقية ،الدينية ،الاجتماعية ،والثقافية في التلميذ ،وتعزيز مكتسباته التعليمية ولأهميته الكبيرة في الحياة المدرسية من الواجب تفعيله في الوسط المدرسي ،و ما يوجد منه واقعيا سوى شكلا من أشكاله تمثّلت في حضور النص المسرحي في الكتاب المدرسي والذي يمر بعدة مراحل في صناعته ،ووضع النصوص فيه -من المفروض- يخضع لدراسة تقييمية لها وما تتضمنه من أفكار وأبعاد إيديولوجية وتلخصت دراستنا في رصد نصيب النصوص المسرحية في كتب المدرسية للغة العربية وما مدى فعاليتها في التلميذ ،ومنها تقييم للمسرح المدرسي في الجزائر.en_US
dc.description.abstractLe théâtre à l’école، en tant que groupe d’activités proposées à l’école، est un moyen éducatif d’éduquer un ensemble de valeurs morales، religieuses، sociales et culturelles à l’élève، de renforcer les acquis éducatifs et de lui donner une grande importance dans la vie scolaire .Et ce qui est en réalité il n'y a qu'une seule de ses formes qui était représentée par la présence du texte de jeu dans le manuel، qui traverse plusieurs étapes de l'industrie et y insère - prétendument - des textes soumis à une étude d'évaluation et aux idées et dimensions de l'idéologie. Notre étude a été résumée par le suivi de la part des textes théâtraux dans les manuels de la langue arabe et de leur efficacité pour l’élève، y compris une évaluation du théâtre scolaire en Algérie.-
dc.description.abstractThe schooltheater، as a group of activitiesoffered in the school،is an educational and educationalmeansaimedatinstilling a set of moral،religious، social and cultural values in the pupil، and enhance the educational gains and itsgreat importance in school life shouldbeactivated in the schoolenvironment. And whatisactuallythereisonly a formrepresented in the presence of the playtext in the textbook،whichgoesthroughseveral stages in the industry and the development of texts in it - supposedly - subject to an evaluationstudy of it and the ideas and dimensions of ideological implications Our studywassummarized in monitoring the share of theatricaltexts in the textbooks of the Arabiclanguage and theireffectiveness in the pupil،including an assessment of the schooltheater in Algeria.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherUniversity Kasdi Merbah Ouarglaen_US
dc.subjectالمسرحen_US
dc.subjectالمدرسةen_US
dc.subjectالكتابen_US
dc.subjectالتلميذen_US
dc.subjectاللغة العربيةen_US
dc.subjectالجزائرen_US
dc.subjectthéâtreen_US
dc.subjectécoleen_US
dc.subjectlivreen_US
dc.subjectélèveen_US
dc.subjectarabeen_US
dc.subjectAlgérieen_US
dc.subjecttheateren_US
dc.subjectschoolen_US
dc.subjectbooken_US
dc.subjectpupilen_US
dc.subjectArabicen_US
dc.subjectAlgeriaen_US
dc.titleالمسرح المدرسي في الجزائر بين الواقع والكتاب المدرسيen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BELA BASSI-Messouda.pdf10,88 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.