Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23785
Title: | موضعة التحليل العاملي في الاختبارات النفسية والتربوية Positioning of factor analysis in psychological and educational tests |
Authors: | ابتسام بوراس Ibtissam Bouras نسمة جرودNassima djerroud |
Keywords: | Factor Analysis Exploratory Factor Analysis Confirmatory Factor Analysis Psychological measurement |
Issue Date: | 15-Jun-2020 |
Series/Report no.: | Volume 13, Numéro 2; |
Abstract: | هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن ماهية التحليل العاملي بنوعيه الاستكشافي والتوكيدي و مدى تموقعه في الاختبارات النفسية والتربوية، باعتباره أحد أهم وأدق أدلة صدق الاختبارات النفسية والتربوية، وهو ما يبرر ضرورة استخدامه للتحقق من البنية العاملية للمقاييس النفسية، ولغرض تحقيق غايتنا من هذه الدراسة قمنا بالتطرق إلى مختلف المفاهيم المتعلقة بالتحليل العاملي كما تم عرض الفرق بين التحليل العاملي الاستكشافي والتوكيدي إضافة إلى أهميته في البحوث النفسية والتربوية وبعض النظريات المعتمدة على التحليل العاملي، وصولا إلى أهم شروط استخدام التحليل العاملي في الاختبارات النفسية . Abstract This study aims to reveal the sense of the factor analysis by either its exploratory and confirmatory side. And the extent of its location in psychological and educational exams . considering factor analysis as an important and precise index of psychological and educational measurement , and this is what justifies the need to use factorial analysis for check about the standardization of psychological measurements. So,for porpose achieving our goal of this study , we try to enter the defferent of the factor analysis , and we were displayed the difference between exploratory and confirmatory factor analysis , in addition its importance in psychological and educational research and some theories wich rely on factor analysis , arriving to essential conditions of using factor analysis in psychological exams |
Description: | دراسات نفسية وتربوية |
URI: | http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23785 |
ISSN: | 1112 - 9263 |
Appears in Collections: | number 26 2020 vol 13 n 2 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.