Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23973
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorكمال بن سالم Bensalem Kamel-
dc.contributor.authorسمية بن عمارة Benamara Soumeya-
dc.date.accessioned2020-11-03T08:56:02Z-
dc.date.available2020-11-03T08:56:02Z-
dc.date.issued2020-06-30-
dc.identifier.issn1112 - 9263-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23973-
dc.descriptionدراسات نفسية وتربويةen_US
dc.description.abstractهدفت هذه الدراسة لمعرفة أثر تقنية العصف الذهني في تحسين مستوى مفهوم الذات لدى تلاميذ السنة ثانوي من خلال مجموعة من الجلسات ( 10 ) مبنية على هذه التقنية، وقد استخدم الباحثان مقياس مفهوم الذات من إعداد خميس بن خلفان بن حمدان الهنائي (2013) بعد التأكد من خصائصه السيكومترية على البيئة المحلية، ثم تتبع خطوات المنهج الشبه التجريبي على عينة قوامها (30) تلميذ من ثانوية الصادق طالبي بالأغواط للتحقق من أثر هذه التقنية والإجابة على الفرضيات، كما تمت معالجة النتائج باستخدام برنامج SPSS إصدار 19 لحساب الاختبار T test لعينة واحدة ولعينتين مرتبطتين ولعينتين مستقلتين. وأسفرت النتائج إلى وجود مستوى منخفض لمفهوم الذات ووجود فروق بين المجموعتين الضابطة والتجريبية في القياس البعدي وذلك بعد تطبيق تقنية العصف الذهني لصالح المجموعة التجريبية كما لا توجد فروق في القياس البعدي و التتبعي لدى المجموعة التجريبية مما يثبت نجاعة هذه التقنية لرفع مستوى مفهوم الذات للعينة. Abstract : The aim of this study is to highlight the method of brainstorming in improving the level of self-concept for high school students, through (10) sessions using this method. The researchers used the scale of Self-concept; prepared by khmis Ben khalfan and Ben Hamdan . After making sure its properties psychometric in the local environment. Then follow the steps of the semi-experimental method on sample of group of (30) student from sadek talbi high school to verify the impact of this method and the answers of these Hypotheses, the obtained results were processed and treated with program SPSS V19 to calculate the T test for one sample, two related sample and Two independent sample. Depending of the obtained results shows there is low level For self-concept, Also there was existence of differences between Control group and experimental group in the post-measurement this after Brainstorming method was applied on the experimental group . However there is no differences in the after-measurement for experimental group which it proves the efficacy of this method in upgrade the self-concept for the sample.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.relation.ispartofseriesVolume 13, Numéro 3 2020;-
dc.subjectBrainstorming methoden_US
dc.subjectself concepten_US
dc.titleأثر تقنية العصف الذهني في تحسين مستوى مفهوم الذات لدى تلاميذ السنة الأولى ثانوي دراسة تجريبية بمدينة –الأغواط-The impact of Brainstorming method in improving the level of the concept of self among the 1st year of high school studentsen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:number 27 2020 vol 13 n 3

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
P14.pdf227,14 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.