Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23980
Title: النمط القيادي الفوضوي كمنبئ بالالتزام التنظيمي للمعلمين - دراسة ميدانية لبعض المدارس الابتدائية بمدينة المسيلة chaotic leadership style as a predictor Of organizational commitment to teachers Field Study Of Some Of The Primary Schools in the city of M'sila
Authors: حمزة بن معتوق Hamza benmaatoug
سامية حمدي Samia hamidi
Keywords: chaotic leadership style
Organizational Committment
Teachers
Issue Date: 30-Jun-2020
Series/Report no.: Volume 13, Numéro 3 2020;
Abstract: دفت دراستنا إلى معرفة مدى إمكانية التنبؤ بالالتزام التنظيمي لدى معلمي المرحلة الابتدائية بمدينة المسيلة بناءاً على درجاتهم في النمط القيادي الفوضوي، تكونت عينة دراستنا من(414) معلماً ومعلمة، تم اختيارهم بطريقة عشوائية بسيطة من معلمي المدارس الابتدائية بمدينة المسيلة للموسم الدراسي 2017/2018، وتوصلت دراستنا إلى وجود علاقة سالبة بين النمط القيادي الفوضوي والالتزام التنظيمي بلغت(-,165**)، أي علاقة عكسية وضعيفة، بوجود تأثير دال إحصائياً بين النمط القيادي الفوضوي والالتزام التنظيمي، بنسبة تأثير قدرت بـ2.7%، أي كلما زاد استخدام النمط القيادي الفوضوي انخفض مستوى الالتزام التنظيمي للمعلمين، كما توصلت دراستنا أيضاً إلى أن بُعد الالتزام المعياري يمكن التنبؤ بمستوياته، وذلك من خلال العلاقة العكسية الموجودة بينه وبين النمط القيادي الفوضوي، وأن درجة تأثير النمط القيادي الفوضوي على الالتزام المعياري بلغت 7.3%.Our study aimed to determine the predictability of the organizational commitment of primary school teachers in M'sila city based on their grades in the chaotic leadership style. Our sample was formed (414) teachers and teachers randomly selected from primary school teachers in M'sila for the academic year 2017/2018.And our study found a presence a negative relationship between the chaotic leadership style and the organizational commitment of (165, **),In the sense of a weak inverse relationship. However, there is a statistically significant impact between chaotic leadership style and organizational commitment with an estimated impact of 2.7%
Description: دراسات نفسية وتربوية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23980
ISSN: 1112 - 9263
Appears in Collections:number 27 2020 vol 13 n 3

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
P18.pdf245,26 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.