Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24170
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorعبد القادر بقادر-
dc.contributor.authorخديجة, أوليدي-
dc.date.accessioned2020-11-08T13:58:37Z-
dc.date.available2020-11-08T13:58:37Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24170-
dc.descriptionاللسانيات النصية و تعليمية اللغة العربيةen_US
dc.description.abstractتنتمي هذه الدراسة إلى حقل تعليمية اللغة العربية التي تهتم بكل قضايا تدريسها في مختلف المراحل التعلمية، وتقف على تعليمية النحو التي تسعى إلى توفير كل الإمكانيات التي من شأنها تسهيل تعليمه، وعليه تحدد موضوع الدراسة "تعليمية النحو والصرف في مرحلة التعليم الثانوي- شعبة الآداب والفلسفة) بهدف التعرف على واقع تعليم في هذه المرحلة بالوقوف على مكونات العملية التعليمية (الأهداف، المحتويات، الطريقة، التقويم). ولتحقيق هذا الهدف انطلقت الدراسة من إشكالية مفادها: ما هو واقع تعليم النحو والصرف في مرحلة التعليم الثانوي؟ وللإجابة عن هذا الإشكال تقف الدراسة على: - مناهج اللغة العربية لمرحلة التعليم الثانوي. - الكتاب المدرسي المخصص لشعبة الآداب والفلسفة. - قاعة الدرس بعدها الصورة التنفيذية لما أقره المنهاج. وبناء على ذلك تم تقسيم الدراسة إلى أربعة فصول، تناول الفصل الأول مفاهيم في تعليمية النحو. وتناول الفصل الثاني الأهداف التعليمية لكل من النحو والصرف. ويقف الفصل الثالث على محتوى كتب اللغة العربية في الجزء الخاص بالنحو والصرف. أما الفصل الرابع فتناول طريقة تعليم النحو في قاعة الدرس.en_US
dc.description.abstractThis study is a part of Arabic didactics, concerned with all the issues of Arabic teaching in all of the education levels, which focuses mainly on the didactics of grammar and seeks to provide all the potentials to facilitate the way it is taught. Accordingly, this very study entitled "Teaching Grammar and Morphology in the Secondary Education Level – Literatures and Philosophy Stream" is chosen as a matter of study in order to assess how far the educational process (goals, content, methodology, evaluation) is being dealt with. To achieve this goal, the present work is tackling the following problematic: What is the reality of grammar and morphology teaching in secondary schools? To seek a potential answer to the very question, the study focuses on: - Arabic language curricula for secondary education. - Textbooks devoted to Literatures and Philosophy Stream. - Classroom as the executive image of what was approved by the curriculum. Based upon the above mentioned, the study was divided into four chapters. The first chapter deals with some notions about grammar didactics; the second chapter was devoted to the educational objectives of both grammar and morphology. The third chapter deals with the content of Arabic language textbooks concerning grammar and morphology. The fourth one deals with the methods adopted in teaching grammar in the classroom.-
dc.description.abstractCette étude appartient au domaine éducatif de la langue arabe, qui concerne toutes les questions enseignées aux différents stades de l'éducation, et repose sur l'enseignement de la grammaire, qui cherche à fournir toutes les possibilités qui faciliteraient son enseignement, et en conséquence le sujet d'étude est déterminé "grammaire et morphologie pédagogiques au stade de l'enseignement secondaire - Département des arts et de la philosophie". ) Dans le but d'identifier la réalité de l'éducation à ce stade en identifiant les composantes du processus éducatif (objectifs, contenus, méthode, évaluation). Pour atteindre cet objectif, l'étude est partie d'un problème qui dit: Quelle est la réalité de l'enseignement de la grammaire et de la morphologie dans l'enseignement secondaire? Pour répondre à ce problème, l'étude s'appuie sur: Programmes de langue arabe pour l'enseignement secondaire. - Le manuel dédié à la Division de la littérature et de la philosophie. - La salle de classe, puis, la version exécutive du programme approuvé. L'étude a donc été divisée en quatre chapitres, le premier traitant des concepts de l'enseignement de la grammaire. Le deuxième chapitre traite des objectifs pédagogiques de la grammaire et de la morphologie. Le troisième chapitre traite du contenu des livres en langue arabe dans la section sur la grammaire et la morphologie. Le quatrième chapitre traite de la méthode d'enseignement de la grammaire en classe.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherUniversité Kasdi Merbah Ouarglaen_US
dc.subjectتعليمية اللغةen_US
dc.subjectالنحوen_US
dc.subjectالصرفen_US
dc.subjectالأهدافen_US
dc.subjectالكتاب المدرسيen_US
dc.subjectالتقويمen_US
dc.subjectGrammar didacticsen_US
dc.subjectgrammaren_US
dc.subjectmorphologyen_US
dc.subjectgoalsen_US
dc.subjecttextbooken_US
dc.subjectevaluation & assessmenten_US
dc.subjectLangage didactiqueen_US
dc.subjectgrammaireen_US
dc.subjectmorphologieen_US
dc.subjectobjectifsen_US
dc.subjectmanuelen_US
dc.subjectcalendrieren_US
dc.titleتعليمية النحو و الصرف في مرحلة التعليم الثانوي " شعبة الآداب و الفلسفة "en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
OULIDI_Khadidja.pdf2,31 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.