Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24350
Title: أثر برنامج تعلمي باستخدام الخريطة الذهنية في تنمية نشاط الذاكرة العاملة لدى المعسر قرائيا Effect ofLearning program using mental map in developing memoryactivityworking in dyslexia
Authors: سعیدة عطار, saida attar
حنان جبور, hanane djebbour
Keywords: mental map
working memory
dyslexia
Issue Date: 31-Oct-2020
Series/Report no.: Volume 3, Numéro 4 2020;
Abstract: This study aims to identify the effectiveness of an educational program using the mental map for the development of the performance of working memory in dyslexia. The following tools have been used as a jiggle scale for the diagnosis of dyslexia, Ayed Salama descriptor scale for measuring working memory performance , As well as the design of a learning program based on the use of mental maps and the results showed that there are statistically significant differences between the average scores of students in the study sample in the measurement of tribal and post-working memory activity In favor of measurement after the implementation of the mental map program تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على مدى فاعلیة برنامج تعلیمي باستخدام الخریطة الذهنیة من أجل تنمیة أداء الذاكرة العاملة عند فئة خاصة وهي فئة المعسرین قرائیا؛ واعتمدت الدراسة على المنهج شبه التجریبي حیث استخدمت الأدوات التالیة: مقیاس جلجل لتشخیص العسر القرائي ،مقیاس واصف عاید سلامة لقیاس أداء الذاكرة العاملة؛ الى جانب تصمیم برنامج تعلمي قائم على استخدام الخرائط الذهنیة. وقد أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة احصائیة بین متوسطات درجات التلامیذ عینة الدراسة في القیاس القبلي والبعدي لمستوى نشاط الذاكرة العاملة وذلك لصالح القیاس البعدي؛ مما أظهر فاعلیة البرنامج المصمّم على خلفیة نظریة بوزان القائم على توظیف الخریطة الذهنیة في تعلیم المعسرین قرائیا في الرفع من نشاط الذاكرة العاملة لدیهم وتحسین القراءة
Description: Psychological & Educational Studies Review
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24350
ISSN: 1112- 9263
Appears in Collections:number 28 2020 vol 13 n 4

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
12.pdf193,04 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.