Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24393
Title: واقع التقويم التربوي بمرحلة التعليم الابتدائي من منظور تمثلات المعلمين للمفاهيم البيداغوجية "دراسة ميدانية على معلمي مدينة ورقلة"
Authors: بوسعدة, قاسم
رحيم, الحبيب
Keywords: التقويم التربوي
التعليم الابتدائي
المعلمين
المفاهيم البيداغوجية
Issue Date: 2020
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن مستوى كفايات المعلمين في ممارسة التقويم التربوي واستيعاب مفاهيمه، والعلاقة الارتباطية بين التمثلات والممارسات والفروق بين ممارسات المعلمين في التقويم التربوي، وبين تمثلاتهم لمفاهيم التقويم التربوي حسب متغيرات المستوى العلمي والتكوين التأهيلي والأقدمية المهنية للمعلم. ولتحقيق هذه الأهداف ، قام الباحث ببناء أداة استبيان مركب لجمع البيانات، احتوت على (42) فقرة تناولت أنواع التقويم التربوي الثلاثة في بعدي التمثلات والممارسات. وبعد التحقق من صدق وثبات هذه الأداة، تم تطبيقها على عينة عشوائية بسيطة من معلمي المرحلة الابتدائية بمدينة ورقلة قوامها (315) معلما، مختلفين من حيث: المستوى العلمي والتكوين التأهيلي والأقدمية المهنية، معتمدا في تحليل النتائج على المنهج الوصفي الاستدلالي والارتباطي والتحليلي باستخدام أساليب المتوسط الحسابي ومعامل الارتباط بيرسون واختبار "ت" لدلالة الفروق في فحص واختبار الفروض، التي خلصت إلى النتائج التالية: • كفايات أفراد عينة الدراسة في ممارسة واستيعاب مفاهيم التقويمين التشخيصي والتكويني لا ترقى إلى مستوى الإتقان. • كفايات أفراد عينة الدراسة في ممارسة واستيعاب مفاهيم التقويم التحصيلي وصلت إلى مستوى الإتقان. • توجد علاقة إرتباطية دالة إحصائيا بين ممارسات أفراد عينة الدراسة في التقويم التربوي وتمثلاتهم لدلالة مفاهيمه البيداغوجية. • لا توجد فروق دالة إحصائيا بين تمثلات أفراد عينة الدراسة لمفاهيم التقويم التربوي حسب متغيرات المستوى العلمي والتكوين الـتأهيلي والأقدمية المهنية للمعلم. • لا توجد فروق دالة إحصائيا بين ممارسات أفراد عينة الدراسة في التقويم التربوي حسب متغيري المستوى العلمي والتكوين الـتأهيلي للمعلم. • توجد فروق دالة إحصائيا بين ممارسات أفراد عينة الدراسة في التقويم التربوي حسب متغير الأقدمية المهنية للمعلم. وانطلاقا من مناقشة هذه النتائج في ضوء نتائج الدراسات السابقة والإطار النظري لمشكلة الدراسة وخلفيتها، خلص الباحث إلى مجموعة من الاقتراحات التي يراها تصب في تحسين كفايات المعلمين في مجال ممارسة التقويم التربوي وفهم دلالة مفاهيمه البيداغوجية .
The current study aimed to reveal the level of teachers’ competencies in practicing educational evaluation and understanding its concepts, and the relationship between the representations, practices and differences between teachers’ practices in the educational evaluation, and their representations of the concepts of educational evaluation according to the variables of the scientific level, qualifying formation and professional seniority of the teacher. To achieve these goals, the researcher built a questionnaire to collect data, which contained (42) paragraphs that dealt with the three types of educational evaluation in the two dimensions of representations and practices. After verifying the validity and reliability of this tool, it was applied to a simple random sample of primary school teachers in the city of Ouargla consisting of (315) teachers, differing in terms of: academic level, qualifying training and professional seniority, relaying on the analysis of the results on the inferential, relational and analytical descriptive approach, using the methods of arithmetic mean and correlation coefficient Pearson and the "T-test" to indicate differences in examining and testing hypotheses, which concluded the following results: • The competencies of the study sample individuals in practicing and understanding the concepts of diagnostic and formative evaluation did not rise to the level of mastery. • The competencies of the study sample members in practicing and understanding the concepts of the achievement assessment and reached the level of mastery. • There is a statistically significant correlation relationship between the practices of the individuals of the study sample in the educational evaluation and their representations of the significance of its pedagogical concepts. • There are no statistically significant differences between the representations of the individuals of the study sample of the concepts of the educational evaluation according to the variables of the scientific level, the qualifying formation and the professional seniority of the teacher. • There are no statistically significant differences between the practices of the study sample members in the educational evaluation according to the variables of the scientific level and the qualifying composition of the teacher. • There are statistically significant differences between the practices of the study sample individuals in the educational evaluation according to the teacher’s professional seniority variable. On the basis of discussing these results in the light of the results of previous studies and the theoretical framework of the study problem and its background, the researcher concluded a set of proposals that he sees aiming at improving teachers ’competencies in the field of educational evaluation practice and understanding the significance of its pedagogical concepts.
Description: قســـــــــــم علـــــــم النفـــــــــس وعلــــوم التربيــــــة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24393
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
rehiem elhabib.pdf1,18 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.