Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24414
Title: المــــــــــــــراثي النبويــــــــة عـــــــــــــــــند شعراء اليـــــــــــمن دراســــــــــــــــــة أسلوبية
Authors: أحمد حاجي
نعيمة بن عطا الله
نور الهدى ميموني
Keywords: إسلامي
نبوي
رثاء
شعر
اليمن
أسلوبي
Islamic
prophetic
bemoaning
elegiac poetry
Yemen
stylistic
islamique
prophétique
complainte
poésie
Approche stylistique
Issue Date: 2020
Publisher: University Kasdi Merbah Ouargla
Series/Report no.: ;2020
Abstract: تقوم هذه الدراسة بمحاولة قراءة النصوص الشعرية للمراثي النبوية عند شعراء اليمن عقب وفاة الرسول صلى الله عليه و سلم ، ثم تحليلها و استكناه أغوارها فتناولنا في بدايتها شرحا لإشكالية مصطلح الرثاء ، كما عرجنا على الفرق بين الرثاء الجاهلي و الرثاء الإسلامي و مدى أثر الدعوة الإسلامية في الشعر العربي عموما ر الرثاء خصوصا ، و قد كان رثاء الرسول عليه الصلاة و السلام محورا أساسيا من محاورها ، ثم ركزنا في البحث على دراسة الصياغة الجمالية في مراثي أهل اليمن النبوية و قد استغرقت هذه الدراسة أربعة فصول : الأول منها يتناول اللغة و الأسلوب حيث كانت ألفاظهم ملائمة لموضع الفقد ذات لغة جزلة لا يكاد الغريب يوجد فيها أما التراكيب فقد كانت متنوعة كالشرط و التعجب و الاستفهام و القسم و المحاورة و الالتفات و غيره ، بعد ذلك يأتي فصل المعجم الشعري الذي مثل الرؤية الفكرية و الدينية لديهم كما عكس الحالة النفسية عند هؤلاء الشعراء فقد غلب على هذه النصوص المعجم القرآني و معجم الحزن و البكاء ثم معجم الموت أما الفصل الثالث بعنوان الصورة في مراثي أهل اليمن فيتناول وسائل تشكيل الصورة و ما ظهر في تلك المراثي من أنماط ، ثم ينتهي هذا الفصل بدراسة أهم مصادر الصورة عند أهل اليمن و أبرز منابعها ، أما الفصل الرابع و الأخير فانه يتناول موسيقاهم الشعرية التي كانت معظمها من بحر الخفيف تامة ذات إيقاع داخلي متناغم بتناغم الأصوات و التكرارات . و في النهاية ما كان لهذا البحث أن يدعي أنه أحاط بكل ما يجب أن يقال عن شعر أو المراثي النبوية لأهل اليمن .
Cette étude est une tentative de lecture des textes poétiques des lamentations prophétiques des poètes du Yémen après la mort du messager ;que dieu le bénisse, qui les analyse et cache leurs profondeurs , nous avons donc traité au début d'une explication du problème du terme lamentation . Nous avons également évoqué la différence entre la lamentation préislamique et la lamentation islamique et l'ampleur de l'effet de l'appel islamique sur la poésie arabe . la complainte du messager , que bénédictions et paix soient sur lui , était l'un de ses principaux axes . Ensuit , nous nous sommes concentrés dans la recherche sur l'étude de la formulation esthétique dans les lamentations du peuple yéménite.
This study attempts to read the poetic texts of the prophetic traditions of the poets of Yemen after the death of the messenger ، may god bless him and grant him peace ، and then analyze it we also touched upon the difference between pre- Islamic lamentation and Islamic lamentation ، and the extent of the impact of the Islamic call on Arab poetry in general ، and lamentation in particular . the lament of the prophet ، peace and blessings be upon him ، was one of the main axes then we focused on the research on the study of the aesthetic formulation in the prophetic inheritance of the people of Yemen ، and this study lasted four chapters ، the first of which deals with language and style where their words were appropriate to the place of loss with a language of humiliation that there is hardly strange in it . as for the compositions were varied ، such as condition ، exclamation and questioning and the section and the dialogue and pay attention and others after that comes the chapter of the poetic dictionary ، which represented their intellectual and religious vision just as it reflects the psychological state of these poets . these texts were dominated by the quranic dictionary ، the dictionary of sadness and crying ، and the dictionary of death as for the third chapter ، entitled the image in the lamentations of the people of Yemen ، it deals with the formation of the image and what appeared in those lamentations of patterns . then this chapter ends with a study of the most important sources of the image for the people of Yemen and the most prominent sources . as for the fourth and last chapter ، it deals with their poetic music ، which was mostly from the sea of light ، completely it has a harmonious inner rhythm with harmony of sounds and repetitions in the end ، this research would not have claimed that it surrounded everything that should be said about the poetry or prophetic lamentations of the people of Yemen .
Description: في اللغة و األدب العربي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24414
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MIMOUNI-BENATTALA.pdf1,1 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.