Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24765
Title: الأفكار اللاعقلانية وعلاقتها بمفهوم الذات "دراسة ميدانية على طلبة الماستر تخصص علم النفس العيادي بجامعة قاصدي مرباح ورقلة
Authors: صالحي, طارق
حفصي, نسرين
فرحات, ياسمين حميدة
Keywords: الأفكار اللاعقلانية
الذات
Issue Date: 2020
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على العلاقة بين الأفكار اللاعقلانية ومفهوم الذات لدى طلبة تخصص علم النفس العيادي من مستوى الماستر (2.1)بجامعة قاصدي مرباح –ورقلة- ومنه تم طرح التساؤلات التالية: • هل توجد علاقة إرتباطية دالة إحصائيا بين الأفكار اللاعقلانية ومفهوم الذات لدى طلبة تخصص علم النفس العيادي من مستوى الماستر (2.1) ؟ • هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجات الأفكار اللاعقلانية لأفراد العينة تعزى لمتغير الممارسة المهنية؟ • هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجات الأفكار اللاعقلانية لأفراد العينة تعزى لمتغير الحالة الاجتماعية؟ • هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجات الأفكار اللاعقلانية لأفراد العينة تعزى لمتغير السن؟ • هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجات المفهوم الذات لأفراد العينة تعزى لمتغير الممارسة المهنية؟ • هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجات المفهوم الذات لأفراد العينة تعزى لمتغير الحالة الاجتماعية؟ • هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجات المفهوم الذات لأفراد العينة تعزى لمتغير السن؟ وللإجابة على تساؤلات الدراسة تم صياغة فرضيات كإجابة مؤقتة ولاختبارها تم استخدام المنهج الوصفي، وأجريت الدراسة على عينة تكونت من(105) طالب وطالبة من جامعة قاصدي مرباح ورقلة، ولجمع البيانات تم استخدام مقياس الأفكار اللاعقلانية من إعداد "سليمان الريحاني"(1985)، ومقياس تنسي لمفهوم الذات من إعداد "فيتس" ترجمة وتقنين "الوهيبي" (1999). وبعد التحقق من بعض خصائصها السيكومترية طبقت على عينة الدراسة للحصول على البيانات. ولمعالجة البيانات تم استخدام:اختبار"ت، اختبار ألفا كرونباخ، اختبار كولمغروف سميرنوف،معامل الارتباط بيرسون، وقد تم معالجة البيانات باستخدام الحزمة الإحصائية (SPSS_v26) وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: • توجد علاقة إرتباطية دالة إحصائيا بين الأفكار اللاعقلانية ومفهوم الذات لدى طلبة تخصص علم النفس العيادي من مستوى الماستر (1.2). • توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجات الأفكار اللاعقلانية لأفراد العينة تعزى لمتغير الممارسة المهنية. • لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجات الأفكار اللاعقلانية لأفراد العينة تعزى لمتغير الحالة الاجتماعية. • لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجات الأفكار اللاعقلانية لأفراد العينة تعزى لمتغير السن. • لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجات المفهوم الذات لأفراد العينة تعزى لمتغير الممارسة المهنية. • لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجات المفهوم الذات لأفراد العينة تعزى لمتغير الحالة الاجتماعية. • لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجات المفهوم الذات لأفراد العينة تعزى لمتغير السن. وفي الأخير تم تفسير ومناقشة هذه النتائج في حدود الدراسة وإطارها النظري. الكلمات المفتاحية: الأفكار اللاعقلانية- مفهوم الذات.
The current study aims to recognize the relationship between irrational ideas and the concept of self-esteem of master psychology students (2.1). The following questions were raised at Kasdi Merbah University of Ouargla. • Is there a statistically related relationship between irrational ideas and the concept of self-esteem in master psychology students (1.2)? • Are there statistically significant differences in the degrees of irrationality of sample members due to the changing professional practice? • Are there statistically significant differences in the degrees of irrationality of sample members due to the social variable? • Are there statistically significant differences in the degrees of irrationality of sample members due to the variable age? • Are there statistically significant differences in the degrees of self-perception of sample members due to the changing professional practice? • Are there statistically significant differences in the degrees of self-perception of sample members due to the social-state variable? • Are there statistically significant differences in the degrees of self-perception of sample members attributable to the variable age? In response to the questions of the study, hypotheses were formulated as a temporary answer and tested the descriptive approach was used, and the study was conducted on a sample formed by (105) students from Kasdi Merbah University of Ouargla, and for data collection, the scale of irrational ideas was used by Suleiman Al-Rihani (1985) and a measurement of self-perception prepared by Vitus translated and rationed (1999). After verifying some of its cycometric properties, it was applied to the sample study to obtain the data. For data processing, the "T" test, alpha-carnbach test, the COLMGROV Smirnov test, the Pearson correlation coefficient, was processed using the statistical packet (SPSS_V19) and the study found the following results: • There is a statistically related relationship between irrational ideas and the concept of self in master psychology students (1.2). • Statistically significant differences exist in the degrees of irrationality of sample members due to the changing professional practice. • There are no statistically significant differences in the degrees of irrationality Sample members are attributable to the social state variable • There are no statistically significant differences in the degrees of irrationality of sample members due to the variable age. • There are no statistically significant differences in the degrees of self-perception of sample members due to the changing professional practice. • There are no statistically significant differences in the degrees of self-perception of sample members due to the social-state variable. • There are no statistically significant differences in the degrees of self-perception of sample members due to the variable age. The latter were interpreted and discussed within the limits of the study and its conceptual framework.
Description: التخصص :علم النفس العیادي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24765
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
hafsi-nessrine.pdf820,2 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.