Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24939
Title: أساليب المعاملة الوالدية والتوافق الاكاديمي كمنبئات بالكفاءة الذاتية الأكاديمية لدى طلبة الجامعة دراسة ميدانية بجامعة عمار ثليجيالأغواط
Authors: محمد عرفات, جخراب
بدر الدين, صغير
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Series/Report no.: 2019/2020;
Abstract: تهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن القدرة التنبؤية لأساليب المعاملة الوالدية والتوافق الأكاديمي بالكفاءة الذاتية الأكاديمية لدى طلبة السنة الأولى بكلية العلوم الإنسانية والاجتماعية بجامعة عمار ثليجي بالأغواط، كما تسعى الدراسة إلى معرفة مستوى كل من التوافق الأكاديمي والكفاءة الذاتية الأكاديمية، وتكونت العينة من "296" طالب جامعي وطالبة.وقــــد استخدم الباحث المنهـــــج الوصفي الارتباطي. ولجمع بيانات الدارسة استخدمثلاثة (3) مقاييس: ومقياس الكفاءة الذاتية الأكاديمية للباحث ''أحمد الزق''،وقائمة المعاملة الوالدية لشافر(Schaffer)،ومقياس التوافق الأكاديمي المقياس من إعداد "يونجمان"M.M.Youngman، وبعد جمع البيانات وتحليلها إحصائيا واعتمادا على برنامج الرزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (22SPSS )وقد أسفرت الدراسة عن النتائج التالية: وجود مستوى متدن للكفاءة الذاتية الأكاديمية لدى طلبة كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية بجامعة الأغواط،مع وجود مستوى متدن للتوافق الأكاديمي لدى طلبة كلية العلوم الإنسانية و الاجتماعية بجامعة الأغواط ،وأن أسلوب التقبل الوالدي هو الأسلوب المدرك لدى طلبة كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية بجامعة الأغواط ،وأيضا وجود علاقة موجبة بين أساليب المعاملة الوالدية و التوافق الأكاديمي والكفاءة الذاتية الأكاديمية لدى طلبة كلية العلوم الإنسانية و الاجتماعية بجامعة الأغواط ،كما أن هناك قدرة تنبؤية لأساليب المعاملة الوالدية والتوافق الأكاديمي بالكفاءة الذاتية الأكاديمية لدى طلبة كلية العلوم الإنسانية و الاجتماعية بجامعة الأغواط ،مع وجود فروق دالة إحصائيا في أساليب المعاملة الوالدية والتوافق الأكاديمي والكفاءة الذاتية الأكاديمية تعزى لمتغير الجنس لدى طلبة كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية بجامعة الأغواط
The current study aims to reveal the predictive ability of parental treatment methods and academic compatibility in academic self-competence among first-year students at the Faculty of Human and Social Sciences at Ammar Thaliji University in laghouat, and the study seeks to know the level of both academic compatibility and academic self-competence, and the sample consisted of a university student of both gender. To collect the study's data, the researcher used (3) measures, the list of parental treatment of Schaffer , and the measure of the academic self-efficacy of the researcher "Ahmed Al-Zaqq", and the measure of the academic self-competence of the researcher "Academic compatibility measure by M.M.Youngman, after data collection and statistical analysis and based on the Social Science SPSS program (SPSS22) the study yielded the following results: There is a low level of academic self-competence among students of the Faculty of Human and Social Sciences at The University of Laghouat,andThere is a low level of academic compatibility among students of the Faculty of Human and Social Sciences at The University of Laghouat,Parental acceptance is the method of perception among students of the Faculty of Human and Social Sciences at The University of Laghouat . There is a positive relationship between parental treatment methods, academic compatibility, and academic self-competence among students of the Faculty of Human and Social Sciences at The University of Laghouat ,andThere is a predictive ability for parental treatment methods and academic compatibility with academic self-competence among students of the Faculty of Human and Social Sciences at The University of Laghouat ,and The existence of statistically significant differences in parental treatment methods, academic compatibility and self-efficacy due to the sex variable among students of the Faculty of Human and Social Sciences at The University of Laghouat.
Description: جامعة قاصدي مرباح ورقلة كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية قسم علم النفس وعلوم التربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24939
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
sgir-bader-eddine.pdf2,01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.