Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24942
Title: فعالية تقنية العصف الذهني في الخفض من درجة أزمة الهوية لدى تلاميذ السنة أولى ثانوي دراسة شبه تجريبية بثانوية محمد الصادق طالبي بالأغواط
Authors: سمية, بن عمارة
كمال, بن سالم
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Series/Report no.: 2020;
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن فعالية تقنية العصف الذهني في التخفيض من درجة أزمة الهوية لدى تلاميذ السنة أولى ثانوي بثانوية صادق الطالبي بالأغواط. ولتحقيق أهداف الدراسة تم بناء تقنية العصف الذهني للخفض من درجة أزمة الهوية لدى التلاميذ وبلغ عدد جلسات الدراسة (17) جلسة، تم تطبيق التقنية على عينة مكونة من (29) تلميذا موزعين على مجموعتين، مجموعة تجريبية تضم (13) تلميذا ومجموعة ضابطة تضم (16) تلميذا، أختيرت بطريقة قصديه من التلاميذ مرتفعي درجة أزمة الهوية. تم الإعتماد على المنهج شبه التجريبي ذو تصميم المجموعتين (تجريبية وضابطة) مع قياس قبلي وبعدي وتتبعي وذلك باستخدام مقياس أزمة الهوية لهدى رأفت الخواص ، وتم التحقق من خصائصه السيكومترية الثبات والصدق بعدة طرق. بعد التفعيل التجريبي وجمع البيانات، والمعالجة الإحصائية لبيانات الدراسة بواسطة برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS) الإصدار (22) وبإستخدام الأساليب الإحصائية (Wilcoxon–Mann–Whitney test) للكشف عن الفروق بين المجموعات ومعادلة حجم التأثير لحساب فعالية التقنية المطبقة. توصلت الدراسة للنتائج التالية:  وجود فروق دالة إحصائيا بين القياس القبلي والبعدي في المجموعة التجريبية لصالح القياس البعدي لدى عينة من تلاميذ السنة أولى ثانوي جذع مشترك علوم.  وجود فروق دالة إحصائيا بين المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في القياس البعدي لصالح المجموعة التجريبية لدى عينة من تلاميذ السنة أولى ثانوي جذع مشترك علوم.  عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين القياس البعدي والتتبعي في المجموعة التجريبية لدى عينة من تلاميذ السنة أولى ثانوي جذع مشترك علوم.
The current study aimed to reveal the effectiveness of the brainstorming technique in reducing the degree of identity crisis for first year secondary school students in Sadiq Al Talebi high school in Laghouat. To achieve the objectives of the study, a brainstorming technique was built to reduce the degree of identity crisis among students. The number of study sessions reached (17) sessions, the technique was applied to a sample of (29) students distributed in two groups, an experimental group comprising (13) students and a control group comprising (16) A pupil, was chosen intentionally by students with a high degree of identity crisis. The experimental, semi-experimental approach was designed with two groups (experimental and control) with a pre, post and traceability measurement using the identity crisis scale to guide Raafat properties, and its psychometric properties of stability and validity were verified in several ways. After experimental activation and data collection, and statistical treatment of study data by the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) Edition (22) and by using statistical methods (Wilcoxon–Mann–Whitney test) to reveal the differences between groups and the effect size equation to calculate the effectiveness of the applied technique. The study reached the following results: - There are statistically significant differences between the pre and post measurement in the experimental group in favor of the post measurement in a sample of first year secondary school students with a common trunk sciences. - There are statistically significant differences between the experimental group and the control group in the dimensional measurement in favor of the experimental group in a sample of first-year secondary school students with a common trunk sciences. - There were no statistically significant differences between the telemetry and the traceability in the experimental group of a sample of first year students in the first secondary joint trunk sciences.
Description: جامعة قاصدي مرباح ورقلة كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية قسم علم النفس وعلوم التربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24942
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
khamel-ben-salem.pdf1,67 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.