Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24953
Title: إدمان استخدام موقع الفيس بوك وعلاقته بالاكتئاب لدى الطالب الجامعي بجامعة قاصدي مرباح ورقلة
Authors: خميس, محمد سليم
سليماني, ليلى
شراك, صباح
Keywords: الفيس بوك
facebook
الاكتئاب
الطالب الجامعي
Issue Date: 2020
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على طبيعة العلاقة القائمة بين إدمان استخدام موقع الفيس بوك و الاكتئاب لدى الطلب الجامعي و معرفة الفروق في درجة إدمان الفيس بوك و الاكتئاب لدى الطالب الجامعي وفق المتغيرات الديمغرافية (نوع الجنس، والتخصص)، حيث تم استخدام المنهج الوصفي الإرتباطي التحليلي، على عينة مكونة من (408) طالب و طالبة من جامعة قاصدي مرباح ورقلة، و المقدرة بنسبة 5 % من المجتمع الأصلي تم اختيارها بالطريقة العشوائية الطبقية، للعام الدراسي 2019-2020 م، و تم استخراج منها 265 طالب مدمن على موقع الفيس بوك، و استخدمت الأدوات التالية: مقياس برغن لإدمان الفيس بوك من إعداد أندرسن و زملائها (2012) وترجم للعربية من طرف بن جديدي سعاد (2016)، و قائمة بيك الثانية للاكتئاب (1996)، ترجمة الدكتور غريب عبد الفتاح غريب (2000)، و لتحليل البيانات و معالجاتها إحصائيا، تم استخدام البرنامج الإحصائي للعلوم الاجتماعية (SPSS.23). وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية:  نسبة الطلبة المدمنين على موقع الفيس بوك قدرت ﺒ 65.44 % بعدد 265 طالب، في حين نسبة غير المدمنين ﺒ 43.55 % بعدد 141 طالب مفرط في استخدام موقع الفيس بوك.  مستوى الاكتئاب لدى أفراد العينة تمثل في: الاكتئاب المنعدم قدر ﺒنسبة 4.12 % و الاكتئاب المعتدل قدر بنسبة 3.75 % و الاكتئاب المتوسط تمثل نسبته في 35.95 % أما مستوى الاكتئاب الشديد تمثلت نسبته في 56.18 %، أي أن الطلبة المدمنين على استخدام موقع الفيس بوك يعانون من اكتئاب شديد.  وجود علاقة ارتباطية موجبة و دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة 0.01 بين إدمان استخدام موقع الفيس بوك و بين مستوى الاكتئاب لدى الطالب الجامعي، كما أوضحت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند المستوى 0.05 في درجة إدمان استخدام موقع الفيس بوك لدى الطالب الجامعي تعزى لنوع الجنس (ذكور، إناث) و نوع التخصص (أدبي، علمي). وأظهرت النتائج أيضا عدم و جود فروق جوهرية ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0.05 في مستوى الاكتئاب لدى الطالب الجامعي تعزى لنوع الجنس (ذكور، إناث) و نوع التخصص (أدبي، علمي).
This study aimed at identifying the nature of the relationship between Facebook addiction and depression for the university student and also to know the differences at the degree of Facebook addiction and depression for the university student according to demographic changes (sex and field of specialization).The descriptive analytical approach was used in this study. The study sample included 408 students (male/female) from the university of Kasdi Merbah Ouargla; about 5% from the original community was chosen by stratified random sampling-for the year 2019-2020, and 265 students has been extracted as Facebook addicted. We have used the following tools: Bergen Facebook Addiction Scale and it was translated by Souad Ben DJdidi (2016) and The Beck Depression Inventory II (1996), it was translated by Gharib Abd el fatah Gharib (2000). Concerning data processing and Statistically analysis; the Statistical Package for Social Sciences program was used (SPSS. 23). The study findings were as follows: - The percentage of Facebook addicted students were about: 65.44 % (265 students) and the percentage of non-Facebook addicted students were 43.55% (141 excessive Facebook student users) - The level of depression within the sample members was as follows: null depression 4.12 %, medium depression about 3.75 %, middle depression 35.95 % and the level percentage of major depression was 56.18 %. That is, students who are addicted to using Facebook suffer from major depression. - There is positive relational ship and Statistical function at significance level of 0.01 between the addictive usage of facebook and the level of depression for the university student. The result also shows that there is no Statistical significance differences at the level 0.05 at the degree of Facebook addiction for university student which is related to sex (male/female) and the field of specialization (science or literature). The results also showed the non-existence of core differences with Statistical significance at the level 0.05 in the depression level for university student which is related to gender (male/female) and the field of specialization (science or literature.
Description: قسم علم النفس وعلوم التربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24953
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
slimani-lila.pdf1,7 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.