Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24958
Title: اتـــجاهات مديري وأساتذة التعليم الإبتدائي نحو دمج ذوي الاحتياجات الخاصة بالمدارس الإبتدائية العادية - دراسة ميدانية بمدينة ورقلة -
Authors: دبابي, بوبكر
كنتاوي, ابراهيم
حنونة, مسعود
Keywords: مديري واساتذة التعليم الابتدائي
ذوي الاحتياجات الخاصة
المدارس الابتدائية
Issue Date: 2020
Publisher: uinv-ouargla
Series/Report no.: 2020;
Abstract: هدفت الدراسة إلى معرفة اتجاهات مديري وأساتذة التعليم الابتدائي حول دمج فئة ذوي الاحتياجات الخاصة في المدارس العادية في مدينة ورقلة، حيث تكونت عينة الدراسة من (134) مديرا وأستاذا ، وقد استخدمت الدراسة أداة الاستبانة والتي شملت (34) فقرة،موزعة على ثلاثة أبعاد(اجتماعي،اكاديمي ، نفسي). وقد توصلت الدراسة إلى أن اتجاهات المديرين والاساتذة نحو فكرة دمج ذوي الاحتياجات الخاصة في المدارس الابتدائية العادية بشكل عام ايجابية، وأشارت النتائج كذلك إلى عدم وجود فروق بين المديرين والاساتذة نحو دمج ذوي الاحتياجات الخاصة في المدارس العادية، تعزى لمتغير الجنس (ذكر، أنثى)،و لمتغير قطاع العمل ( تربية وطنية، تضامن اجتماعي)، وأشارتإلىوجود فروق تعزى لمتغير الوظيفة( مدير، أستاذ) ، و لمتغير خبرة التعامل مع ذوي الاحتياجات الخاصة(سبق له، لم يسبق له) ، و لمتغير الأقدمية في التعليم ، وختمت الدراسة بجملة من التوصيات. الكلمات المفتاحية : الاتجاهات ، الدمج ، ذوي الاحتياجات الخاصة ، المرحلة الابتدائية ، التلاميذ العاديين.
The currentstudyaimed to know the primeryschool managers’ and teachers’ attitudes about the integration of childrenwithspecialneeds in ordinaryschools in Ouargla, The samplestudywascomposed of (134) managers and teachers, The studyused the questionnaire whichincluded (34) paragraphs, distributed in three dimensions (social, academic, psychological). The studyfoundthat the attitudes of managers and teacherstoward the idea of the Integration of childrenwithspecialneedsintoordinaryprimaryschools in generalis Positive, Is attributed to the gender variant (male, female) and to the workingsector variable. The resultsalsoindicatedthattherewere no differencesbetween managers and teachers attitudes about the integration of childrenwithspecialneedsintoordinaryschools, There wereDifferencesattributed to the function variable (manager, teachers), and to the experience of dealingwith the disabled variable has (previously, never), and the seniority variable in education. The studyconcludedwith a number of recommen-dations.
Description: التخصص : ارشاد وتوجيه
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24958
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kontaoui-ibrahim.pdf3,5 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.