Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24973
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorبلقاسم, دودو-
dc.contributor.authorرابح, بكاري-
dc.date.accessioned2021-01-26T00:56:59Z-
dc.date.available2021-01-26T00:56:59Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24973-
dc.descriptionوزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم نشاطات التربية البدنية والرياضية، تخصص النشاط البدني الرياضي المدرسي.en_US
dc.description.abstractهدفت الدارسة إلى تقصي العلاقة بين التفكير الأخلاقي لدى طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية و مستوى القدرة على اتخاذ القرار، افترضت الدراسة أن هناك علاقة بين التفكير الأخلاقي و مستوى القدرة على اتخاذ القرار لدى طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية ولأجل اختبار الفرضيات استخدمنا مقياسين كوسيلة لجمع البيانات وهما مقياس التفكير الأخلاقي لطلاب كلية التربية الرياضية إعداد: ( أحمد حازم أحمد الطائي وآخرون ) و مقياس اتخاذ القرار؛ والذي طوره الغامدي (الغامدي، 2012)، تم التأكد من صلاحية الأدوات وإجراء بعض التعديلات من خلال العينة الاستطلاعية التي بلغت 31 طالب، عينة البحث الأساسية أُختيرت بطريقة عشوائية وشملت طلبة المعهد التي بلغت 138 طالب(ة) يُزاولون دراستهم في الطور الأول و الثاني، استخدمنا المنهج الوصفي بالطريقة المسحية، ولاختبار الفرضيات استخدمنا معامل الارتباط بيرسون كوسيلة إحصائية، أفضت نتائج الدراسة لتحقق جميع فرضياته وتم الاستنتاج بأن كل ما تحلى الطلبة بمستوى مرتفع من التفكير الأخلاقي انعكس إيجابا على مستوى قدرتهم في اتخاذ القرارات.en_US
dc.description.abstractThe present study aims at investigating the relationship between the students’ moral thinking and their ability to make decisions at the Institute of Science and Technology of Physical Activities and Sports. The study hypothesized that there is a correlation between the students’ moral thinking and the ability to make decisions. In order to test the hypotheses we used two measures as a means of collecting data, the former is the measure of the students’ moral thinking at the Faculty of Physical Education, prepared by Ahmad Hazem Ahmad Al-Tai and others. And the latter is the measure of decision making of the students, developed by Al-ghamidi 2012. We have assured the validity of the uses tools; we also made some adjustments through our sample. The target population has been randomly chosen, which consists of 138 students. To achieve our objectives we opted for a descriptive method in the survey method. We also used Pearson correlation coefficient as a statistical method. The results of the study realized the hypotheses and it was concluded that all students showed a high level of moral thinking reflected positively on their decision making-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.subjectالتفكير الأخلاقيen_US
dc.subjectالقدرة على اتخاذ القرارen_US
dc.subjectمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضيةen_US
dc.subjectmoral thinking-
dc.subjectmake decisions-
dc.titleعلاقة التفكير الأخلاقي بمستوى القدرة على اتخاذ القرار لدى طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضيةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
بكاري رابح.pdf1,67 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.