Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24975
Title: علاقة الصحة النفسية بمستوى التفكير التأملي لدى طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية
Authors: بلقاسم, دودو
رسول, موفق
Keywords: الصحة النفسية
التفكير التأملي
طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية
Psychological health
Reflective thinking
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت الدارسة إلى تقصي العلاقة بين الصحة النفسية لدى طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية ومستوى التفكير التأملي، إفترضت الدراسة أن هناك علاقة بين الصحة النفسية و مستوى التفكير التأملي لدى طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، ولأجل إختبار الفرضيات إستخدمنا مقياسين كوسيلة لجمع البيانات وهما مقياس الصحة النفسيــــــــــــــــة منإعداد:( وصال محمد الدوري ) و مقياس التفكير التأمليمن إعداد: (إيزنك وولسون)تم التأكد من صلاحية الأدوات وإجراء بعض التعديلات من خلال العينة الإستطلاعية التي بلغت 30 طالب(ة)، عينة البحث الأساسية أُختيرت بطريقة عشوائية وشملت طلبة المعهد التي بلغت 80 طالب(ة)، إستخدمنا المنهج الوصفي بالطريقة المسحية، ولإختبار الفرضيات إستخدمنا الأساليب الإحصائية التالية: معامل الإرتباط بيرسون،إختبار تحليل التباينanova))، إختبار المتعدد المقارنات،وأفضت نتائج الدراسة إلىعدم وجود علاقة بين الصحة النفسية و مستوى التفكير التأملي لدى طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، كما يوجد مستوى مرتفع لكل من الصحة النفسية و التفكير التأملي، و كذالايوجد إختلاف في مستوى الصحة النفسية يعزى للمستوى الدراسي،كما يوجد فرق جوهري في مستوى التفكير التأملي بين طلبة السنةثانية ماستر وطلبةالسنة أولى ماستر، لصالح طلبة السنة الثانية ماستر يعزى للمستوىالدراسي.
The aim of this study is to investigate the relationship between mental health amongstudents of the Institute of Science and Technology of Physical and Sports Activities and the level of reflective thinking, the study assumed that there is a relationship between mental health and the level of reflective thinking among students of the Institute of Science and Technology of Physical and Sports Activities and in order to test hypotheses, we used two scales as a means of collecting data, namely Mental Health Scale prepared by: (Wisal Muhammad Al-Douri) and Maq the reflective thinking scale Prepared by: (Eisenck and Wilson), the validity of the tools was confirmed and some adjustments were made through the exploratory sample that reached 30 students, the basic research sample was randomly selected and included the students of the institute, which amounted to 80 students. The following statistical methods: Pearson Correlation Coefficient, ANOVA test. The multi-comparison test, and the results of the study led to the absence of a relationship between mental health and the level of reflective thinking among students of the Institute of Sciences and Techniques of Physical and Sports Activities, as there is a high level for both mental health and reflective thinking, and as such, there is no difference in the level of mental health It is attributed to the academic level, and there is a fundamental difference in the level of reflective thinking between first-master and second-master students, in favor of the second master's attributable to the academic level.
Description: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم نشاطات التربية البدنية والرياضية، تخصص النشاط البدني الرياضي المدرسي.
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24975
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
رسول موفق_.pdf1,2 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.