Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24980
Title: توظيف تقنيات التعبير الكتابي لدى تلاميذ السنة الثالثة من التعليم المتوسط
Authors: حنان عواريب
صفاء ديدة
العطرة لمباركي
Keywords: التعبير
التقنيات
توظيف
التعبير الكتابي
Expression
techniques
employment
written expression
Expression
techniques
Emploi
expression écrite
Issue Date: 2020
Publisher: University Kasdi Merbah Ouargla
Series/Report no.: ;2020
Abstract: تسلط هذه الدراسة الضوء على واقع تعليم تقنيات التعبير الكتابي؛ من خلال التعرف على أهم هذه التقنيات التي يدرسها المتعلمون في السنة الثالثة متوسط، وكيفية تدريسها، و أثرها على تعبيراتهم، و أهم شيء الوقوف على أشكال توظيفها لدى أفراد العينة التي قمنا باختيارها. فجاءت الدراسة لتجيب عن تساؤل جوهري يقيس مدى توظيف تلاميذ السنة الثالثة من التعليم المتوسط تقنيات التعبير الكتابي المكتسبة. وللإجابة عن تساؤلات الدراسة قمنا باختيار عينة من تلاميذ السنة الثالثة من تعليم المتوسط و الذي بلغ عددهم ستة وستون تلميذا ، مقسمين على متوسطتين بمدينة تقرت . ولقد اعتمدنا في دراستنا على المنهج الوصفي مستعينين في ذلك بأداتي التحليل و الإحصاء لتدعيم نتائج البحث . وفي الأخير توصلنا إلى مجموعة من النتائج كان من أهمها؛ أن نسبة توظيف التقنيات متفاوت لدى أفراد عينة, و من أسباب ذلك, اختلاف المستوى التعليمي، و الاختلاف بين التقنيات من حيث الصعوبة و نسبة التدريب عليها...الخ
Cette étude souligne le fait que les techniques d’expression écrite sont enseignées; En apprenant à connaître les technologies les plus importantes que les apprenants étudient au cours de la troisième année, Et comment leur apprendre ,Et leur impact sur leurs expressions, Le plus important est d’identifier les formes de leur emploi dans l’échantillon que nous avons sélectionné. L’étude a répondu à une question fondamentale qui mesure la mesure dans laquelle les élèves du collège utilisent les techniques d’expression écrite acquises. Pour répondre aux questions sur l’étude, nous avons sélectionné un échantillon de 66 à 60 élèves de la troisième année de l’enseignement moyen à la ville de Touggourt . Dans notre étude, nous nous sommes appuyés sur l’approche descriptive des initiatives d’analyse et de statistique pour appuyer les résultats de la recherche. Enfin, nous sommes parvenus à une série de conclusions, dont la plus importante a été ; La proportion de technologies employées par les personnes de l’échantillon est différente. Et pour cette raison, le niveau d’éducation est différent. La différence entre les techniques en termes de difficulté et le taux de formation …etc.
This study highlights the fact that the techniques of written expression are taught; by learning about the most important technologies that learners study in the third year of the middle school, and how to teach them, and its effect on their expressions, the most important thing is to identify the forms of their employment in the sample we selected. The study came to answer a fundamental question that measures the extent to which middle-school pupils employ the written expression techniques gained. To answer questions about the study, we have selected a sample of the sixty -ix students of the third year of the middle school education. Divided into two middle schools in the city of Touggourt. In our study, we have relied on the descriptive approach using the analysis and statistics initiatives to support the results of the research. Finally, we have reached a set of conclusions, the most important of which were; the percentage of technology use varies among sample members, and for this reason, the educational level is different, The difference between techniques in terms of difficulty and the proportion of training on it….etc.
Description: تخصص : اللسانيات التطبيقية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24980
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DIDA-LAMBARKI.pdf1,87 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.