Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25010
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorمحمد الساسي, الشايب-
dc.contributor.authorعبد العزيز, شيخي-
dc.date.accessioned2021-01-31T21:45:02Z-
dc.date.available2021-01-31T21:45:02Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25010-
dc.descriptionقسم علم النفس وعلوم التربيةen_US
dc.description.abstractهدف هذه الدراسة هو الكشف عن واقع التكوين أثناء الخدمة من وجهة نظر أساتذة التعليم الابتدائي وعلاقته بكفاياتهم وبدافعيتهم للتدريس في ضوء متغيرات خبرتهم المهنية، ومستواهم الدراسي، وافترض الباحث لذلك جملة من الافتراضات كما يلي: 1) تساهم أبعاد التكوين أثناء الخدمة من وجهة نظر أساتذة التعليم الابتدائي في التنبؤ بكفاياتهم التدريسية. 2) تساهم أبعاد التكوين أثناء الخدمة من وجهة نظر أساتذة التعليم الابتدائي في التنبؤ بدافعيتهم للتدريس. 3) لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الكفايات التدريسية تعزى لمتغيري المستوى الدراسي والخبرة المهنية، والتفاعل بينهما. 4) لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في دافعية التدريسية تعزى لمتغيري المستوى الدراسي والخبرة المهنية، والتفاعل بينهما. استخدم الباحث المنهج الوصفي الاستكشافي الذي يعتمد على الدراسة المباشرة للظاهرة وتفسيرها، ولتحقيق أهداف هذه الدراسة استخدم الباحث ثلاث أدوات اثنتان منها من بناء الباحث إذ تمثلت الأولى منها في استبانة تكونت من معلومات شخصية ومهنية حول المفحوص وبيانات الإجابة وثلاثة وستون فقرة موزعة على خمسة مجالات شملت: محتوى التكوين، طرائق التدريس، أساليب التقويم، أداء المكون، وبيئة التكوين، وبعد التأكد من صدقها وثباتها، أجاب عن محتوياتها مائة وواحد وسبعون أستاذ من اصل مئتا نسخة، تم اختيارهم عشوائيا من ولاية غرداية(مقاطعات وسط غرداية ومتليلي)، أما عن الأداة الثانية فتمثلت في شبكة ملاحظة تكونت من معلومات شخصية ومهنية حول المفحوصين، وسبعة وعشرين فقرة موزعة على ثلاثة مجالات شملت:_ كفايات التخطيط للدرس_ وكفايات تنفيذ الدرس_ وكفايات تقويم الدرس. أما عن الأداة الثالثة فتمثلت في مقياس الدافعية للتدريس من بناء الباحث(قندوزأحمد كان ذلك ضمن أطروحة دكتوراه غير منشورة، ويتكون من أربعة في وثلاثين فقرة. بغية المعالجة الإحصائية للبيانات المجمعة واختبار فرضيات الدراسة تم استخدام جملة من الأدوات الإحصائية تمثلت في النسبة المئوية، المتوسط الحسابي، الانحراف المعياري، اختبارt.test ،معامل الارتباط لبرسون، معامل الارتباط لسبيرمان، معامل آلف كرومباخ، تحليل التباين الثنائي، معامل الانحدار المتعدد. وكانت نتائج الدراسة على النحو التالي: 1- تساهم أبعاد التكوين أثناء الخدمة من وجهة نظر أساتذة التعليم الابتدائي في التنبؤ بكفاياتهم التدريسية بما نسبته 98.1% من التباين في الكفايات التدريسية. 2- تساهم أبعاد التكوين أثناء الخدمة من وجهة نظر أساتذة التعليم الابتدائي التنبؤ بدافعيتهم للتدريسية بما نسبته 98.7% من التباين في الدافعية للتدريس. 3- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الكفايات التدريسية تعزى لمتغيري المستوى الدراسي والخبرة المهنية والتفاعل بينهما. 4- توجد فروق ذات دلالة إحصائية في دافعية التدريسية لصالح المتكونين من ذوي المستوى الدراسي الجامعي بفارق متوسط قدره(3.44)، كما توجد فروق ذات دلالة إحصائية في دافعية التدريسية لصالح المتكونين من ذوي الخبرة المهنية الأكثر من سبع سنوات بفارق متوسط قدره (3.07)، كما لا توجد فروق في متوسطات درجات عينات المفحوصين في دافعية التدريس بحسب التفاعل بين المتغيرين المستقلين المستوى الدراسي والخبرة المهنية.en_US
dc.description.abstractThe purpose of this study is to reveal the reality of training during service from the point of view of the teachers of primary education and its relation to their competencies and their motivation to teach in the light of the variables of their professional experience and their academic level. The researcher therefore assumed a number of assumptions as follows: (1 The dimensions of in-service configuration contribute from the point of view of teachers of primary education in predicting their teaching competencies. (2 The dimensions of in-service configuration from the point of view of teachers of primary education contribute to predicting their motivation to teach. (3 There are no statistically significant differences in teaching competencies due to the variables of the academic level and professional experience, and the interaction between them. (4 There are no statistically significant differences in the motivation of teaching due to the variables of the academic level and professional experience, and the interaction between them. The researcher used three descriptive methods, one of which consisted of building the researcher, the first of which consisted of a questionnaire consisting of personal and professional information about the examinee and the answer data, and sixty-three paragraphs distributed in five areas, including: The content of the composition, the methods of teaching, the methods of evaluation, the performance of the component, and the environment of the composition. After confirming its validity and stability, the contents of the study were answered by one hundred and seventy-one out of 200 copies randomly selected from Ghardaia (central Ghardaia and Metlili districts) The second was represented in a network of observations made up of personal and professional information about the subjects. Twenty-seven paragraphs were distributed in three areas, including The planning skills of the lesson, the skills of implementing the lesson, and the skills of evaluating the lesson. As for the third tool represented in the measure of motivation to teach from the researcher (Gendouz Ahmed in an unpublished doctoral thesis, consisting of thirty-four paragraphs. Statistical analysis of the collected data and testing of the hypotheses of the study were used in a number of statistical instruments represented in the percentage, arithmetic mean, standard deviation, t.test test, Pearson correlation coefficient, Spearman correlation coefficient, Krumbach analysis coefficient, binary variance analysis, regression coefficient. The results of the study were as follows: -1 The dimensions of training in service from the point of view of teachers of primary education contribute in predicting their teaching competencies by 98.1% of the variation in teaching competencies. 2 -The dimensions of the composition during the service from the point of view of teachers of primary education in predicting their motivation for teaching by 98.7% of the variance in the motivation to teach. 3 -There are no differences of statistical significance in the teaching competencies attributed to the variables of the level of study and professional experience and interaction between them. 4 -There are statistically significant differences in teaching motivation in favor of those with university level by an average difference of (3.44). There are also significant differences in teaching motivation for those who have more than 7 years of professional experience with an average difference of (3.07) There were also no differences in the average scores of the samples of the subjects in the teaching motivation according to the interaction between the independent variables, the academic level and the professional experience.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.subjectالتكوين أثناء الخدمةen_US
dc.subjectالكفايات التدريسيةen_US
dc.subjectالدافعية للتدريسen_US
dc.subjectأساتذة التعليم الابتدائيen_US
dc.subjectin-service trainingen_US
dc.subjectteaching competenciesen_US
dc.subjectmotivational teachingen_US
dc.subjectprimary education teachersen_US
dc.titleواقع التكوين أثناء الخدمة من وجهة نظر أساتذة التعليم الابتدائي وعلاقته بكفاياتهم المهنية وبدافعيتهم للتدريس " دراسة ميدانية على عينة من أساتذة التعليم الابتدائي بولاية غرداية"en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CHIKHI-Abdelaziz.pdf1,52 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.