Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25014
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorبلقاسم, دودو-
dc.contributor.authorعبد الكريم, عطوات-
dc.date.accessioned2021-02-01T00:58:48Z-
dc.date.available2021-02-01T00:58:48Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25014-
dc.descriptionوزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم نشاطات التربية البدنية والرياضية، تخصص النشاط البدني الرياضي المدرسيen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة إلى التعرف على البيئة الصفية المدركة من قبل طلبة معهد التربية البدنية والرياضية بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية بجامعة ورقلة، و الكشف عن طبيعة البيئة الصفية المدركة، و التعرف على مدى اختلاف هذه الصورة تبعا لمتغير الجنس (ذكور وإناث)، والمستوى الدراسي (طلبة الليسانس، وطلبة الماستر) استخدم الطالب الباحث المنهج الوصفي بدراسة مسحية للتحقق من فرضيات الدراسة. و تمثلت عيّنة الدراسة في طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية بجامعة ورقلة، والتي ضمت (220) طالبا منها 195 طالبا، و25 طالبة، واعتمد الطالب في هذه الدراسة على مقياس البيئة الصفية لجمع البيانات، وتم استعمال الأدوات الإحصائية التالية : اختبار " ت" للدلالة الإحصائية للفروق، المتوسط الحسابي، الانحراف المعياري، النسبة المئوية، وتحليل التباين" آنوفا" وتوصل الطالب الى أنه توجد فروق في البيئة الصفية المدركة لطلبة المعهد بين الذكور و الإناث ولصالح الإناث، وكذا توجد فروق في البيئة الصفية المدركة بين طلبة المعهد تعزى للمستوى الدراسي (طلبة الليسانس والماستر) ولصالح طبة السنوات المتقدمة، كما تبين وجود فروق ذات دلالة إحصائية في البيئة الصفية المدركة تبعا لمستوى التحصيل الدراسي ولصالح مرتفعي التحصيل الدراسي. في حين اقترح الطالب تعزيز الصورة الإيجابية للبيئة الصفية وفسح المجال للبحوث التي تتكلم عن البيئة الصفية المدركة.en_US
dc.description.abstractThe study aimed at knowing and discovering the nature of the class environment as perceived by the students of the athletic and sportive sciences at the institute of athletic and sportive activities sciences and technicalities in Ouargla University. In addition, it seeks to know the extent of discrepancy regarding this conception in accordance with the variable of gender (males and females), the scholastic level (2nd year licence, 3rd year licence, 1st year master or 2nd year master). The researcher student utilised the descriptive approach with a surveying study to affirm the study hypotheses. The study sample was the students of the institute of athletic and sportive activities sciences and technicalities in Ouargla University, which conjoined 220 students, 195 males and 25 females. The researcher student relied on the module of class environment to collect data, and the following statistic tools were used: test ‘T’ for the statistic indication of differences, the algebraic average, the standard deviation, the percentage, the contradistinction analysis ‘Anova’. The researcher student concluded that there are differences between the males and females, leaning advantageously to the females, in the class environment as perceived by the institute’s students. Also, there are differences in that environment which are down to the scholastic level (licence and master students), leaning advantageously to the students of higher years. Additionally, there are differences of a statistical significance in that environment according to the level of scholastic procurement, leaning advantageously to those of higher procurement. The researcher student proposes boosting the positive image of the class environment and opening the space for researches that tackle the perceived class environment. And we insist on the teachers of sport and athletic education to develop further their performances via the principle of variation, innovation and control of class, which can make apparent the positive image that we arrived at in our instant research, particularly concerning the females.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.subjectالبيئة الصفية المدركةen_US
dc.subjectالمرحلة الجامعيةen_US
dc.subjectطلبة علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضيةen_US
dc.subjectthe perceived class environment-
dc.subjectthe athletic and sportive activities sciences and technicalities-
dc.subjectthe tertiary phase-
dc.titleالبيئة الصفية كما يدركها طلبة علوم وتقنيات النشاكات البدنية والرياضية في ظل بعض المتغيراتen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
عطوات عبد الكريم.pdf1,16 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.