Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25083
Title: أثر استخدام تكنولوجيا المعلومات و الاتصال على الإبداع التنظيمي (دراسة ميدانية لعينة من المؤسسات البترولية العاملة في الجزائر)
Authors: عطية, العربي
بن عمارة, الطاهر
Keywords: تكنولوجيا معلومات واتصال
أفراد
إستراتجية
إبداع تنظيمي
مؤسسة بترولية
Information and Communication Technologies (ICT)
ndividuals
strategy
organizational creativity
Oil company
Issue Date: 2021
Publisher: Université Kasdi Merbah Ouargla
Series/Report no.: 2021;
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى تحليل أثر تكنولوجيا المعلومات والاتصال على الإبداع التنظيمي لعينة من المؤسسات البترولية العاملة في الجزائر، واعتمدت الدراسة الميدانية على الاستبيان حيث تم توزيعه على عينة عشوائية حجمها ( 291 ( فرد، كما تم الاستعانة بالمقابلة الشخصية، وقد تم اختبار فرضيات الدراسة باستعمال الأساليب الإحصائية التي يوفرها برنامج SPSS_23 . وخلصت الدراسة إلى أن المؤشرات الإحصائية أظهرت وجود تأثير ايجابي لاستخدام تكنولوجيا المعلومات و الاتصال على الإبداع التنظيمي ،وكما أظهرت الدراسة تباين أبعاد تكنولوجيا المعلومات والاتصال من حيث أولويتها ، وكان أكثر الأبعاد تأثيرا هو الأجهزة المادية ، يليه بعد قاعدة البيانات ثم الأفراد و ال بامج والاتصالات والشبكات بدرجة أقل، كما بينت أن العلاقات الارتباطية لأبعاد تكنولوجيا المعلومات والاتصال و الإبداع التنظيمي متوسطة وذات دلالة إحصائية، مما يؤكد إدراك أفراد العينة للدور الكبير لتكنولوجيا المعلومات والاتصال في دعم وتعزيز قدرة الأفراد بالمؤسسات البترولية العاملة في الجزائر على الإبداع التنظيمي. توصلت الدراسة إلى جملة من التوصيات من أبرزها ضرورة التركيز على البامج التدريبية للأفراد بالمؤسسة، وذلك لتدريبهم على الطرق الفعالة لاستخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصال لزيادة قدراتهم الإبداعية.
This study aims to analyze the impact of information and communication technology on the organizational creativity of a sample of oil companies operating in Algeria. The field study relied on the questionnaire as it was distributed to a random sample of (291 individuals), and the personal interview was also used. The collected data were analyzed through the statistical methods provided by SPSS-23. The study concluded that the statistical indicators showed a positive influence of using information and communication technology on organizational creativity. The study also showed that the information and communication technology dimensions varied in terms of its priority. The most influential dimensions were physical devices, followed by the database, and then individuals, programs and communications, and networks were the least influential. It also showed that the correlational relationships of the dimensions of information and communication technology and organizational creativity are medium and statistically significant, which confirms the individuals' awareness of the great role of information and communication technology in supporting and enhancing the ability of individuals in the oil companies operating in Algeria on organizational creativity. The study reached a set of recommendations, the most prominent of which is the need to focus on training programs for individuals in the organization, in order to train them on effective methods of using information and communication technology to increase their creativity.
Description: الإدارة الاستراتجية للمؤسسات
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25083
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
benammara-taher-doctorat (3).pdf5,23 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.