Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25094
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorصالح, عبدي-
dc.contributor.authorسليمان, عيساوي-
dc.date.accessioned2021-02-15T20:41:07Z-
dc.date.available2021-02-15T20:41:07Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25094-
dc.descriptionوزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم نشاطات التربية البدنية والرياضية، تخصص النشاط البدني الرياضي المدرسي.en_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة الحالية إلى معرفة مدى مساهمة مناهج التربية البدنية والرياضية في تنمية القيم العامة للمواطنة لدى التلاميذ في المرحلة الثانوية كما تهدف إلى معرفة وجود أو عدم وجود فروق في إجابات أساتذة التربية البدنية والرياضية الرئيسيين والثانويين في المرحلة الثانوية تبعا لمتغير التصنيف ،وتم الاعتماد على المنهج الوصفي ،واستخدم الطالب الباحث استبيان مكون من 16 عبارة تمثل القيم العامة للمواطنة ،وبعد التحقق من ثباتها أجريت الدراسة على عينة متكونة من 35 أستاذا للتربية البدنية والرياضية بثانويات ولاية ورقلة . وقد أظهرت الدراسة أن مدى مساهمة مناهج التربية البدنية والرياضية في تنمية القيم العامة للمواطنة لدى التلاميذ في المرحلة الثانوية تميزت بمستوى متوسط ،كما بينت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في إجابات الأساتذة تعزى لمتغير التصنيف ثانوي ورئيسي . وعلى ضوء هذه النتائج تقدم الطالب الباحث بمجموعة مقترحات .en_US
dc.description.abstractThe present study aimed to find out the extent to which the physical education and sports curricula contribute to the development of the general values of citizenship among students in the secondary stage. It also aims to know the existence or absence of differences in the answers of the main and secondary physical education and sports teachers in the secondary stage depending on the classification variable, and the descriptive approach was relied upon And the researcher student used a questionnaire consisting of 16 phrases representing the general values of citizenship, and after verifying its stability, the study was conducted on a sample of 35 teachers of physical education and sports in the high schools of Ouargla. The study showed that the extent of the contribution of physical education and sports curricula to the development of general values of citizenship among secondary school pupils was characterized by an average level, and the results showed that there were statistically significant differences in the teachers ’answers due to the secondary and main classification variable. In light of these results, the researcher submitted a set of proposals.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.subjectمناهج التربية البدنية والرياضيةen_US
dc.subjectالقيم العامة للمواطنةen_US
dc.subjectتلاميذ المرحلة الثانويةen_US
dc.titleمدى مساهمة مناهج التربية البدنية والرياضية في تنمية القيم العامة للمواطنة لدى تلاميذ المرحلة الثانويةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
عيساوي سليمان.pdf579,22 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.