Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25114
Title: فعالية برنامج إرشاديموجه للأمهات في تنمية التفاعل الاجتماعي لدى الطفل التوحدي "دراسة ميدانية بمؤسسة مساري لتكوين الأم وتدريب الطفل بني يزقن- غرداية
Authors: بوسعدة, قاسم
بن رابح حاج امحمد, يحي
Keywords: الإرشاد الأسري
التفاعل الاجتماعي
أطفال التوحد
family counseling
social interaction
autistic children
Issue Date: 2020
Series/Report no.: 2020;
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على فعالية برنامج إرشادي موجه للأمهات في تنمية التفاعل الاجتماعي لدى الطفل التوحدي، تكونت عينة الدراسة من (18) أم طفل توحدي مسجلات في مؤسسة مساري لتكوين الأم وتدريب الطفل التوحدي- بني يزقن- غرداية في السنة الدراسية 2018/2019. ولاختبار فرضيات الدراسة ولتحقيق أهداف البحث استخدم الباحث المنهج التجريبي، حيث قسم عينة البحث إلى مجموعتين مجموعة تجريبية (9) أمهات ومجموعة ضابطة(9) أمهات، أما فيما يخص أدوات الدراسة اعتمد الباحث في الدراسة الحالية على مقياس التفاعل الاجتماعي للطفل التوحدي من إعداد الباحثة فادية خالد مصطفي(2017)، حيث قام الباحث بحساب الصدق والثبات للمقياس، وقام الباحث بإعداد برنامج إرشادي أسري يحتوي على 20 جلسة إرشادية تشمل الجانب النفسي والتكويني للأم للتعامل مع الضغوط وتقبل الطفل، والجانب التدريبي حول كيفية التواصل مع الطفل وتنمية التفاعل الاجتماعي لديه وتوصلتالدراسة إلى النتائج الآتية: - وجود فروق دالة احصائيافي درجات إجابات عينة الدراسة على مقياس التفاعل الاجتماعي للطفل التوحدي بين المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة، وكانت الفروق للمجموعة التجريبية . - عدم وجود فروق دالة إحصائيا في درجات إجابات عينة الدراسة على مقياس التفاعل الاجتماعي للطفل التوحدي تعزى لمتغير عمر الأم. - عدم وجود فروق دالة إحصائيا في درجات إجابات عينة الدراسة على مقياس التفاعل الاجتماعي للطفل التوحدي تعزى لمتغير عدد الأولادالأم.
The present study aims to identify the effectiveness of guidance programs to develop sound social interaction for autistic children. The sample of the study consists of (18)autists’ mothers registered in the Massari center for the training of autists’ mothers of BeniYazguen in the year 2018-2019. To test the hypotheses and to achieve the aims of the study, the researcher divided the sample of the study into two groups; one is experimental and consists of nine autists’ mothers and a the other is controllable, and contains the other nine mothers left. For the tools of the study, the researcher studied the measure of interaction for autistic children following a model or program advanced by the researcher FadiaKhaledMostapha (2017).The researcher mainly measured truth and stability relying on Fadia’s measurement model and also prepared a family counseling program consisting of 20 sessions delivered to the eighteen mothers of the study sample. The program prepares the mothers psychologically to deal with the pressures and to accept the infant, and functionally to learn how to communicate with the child and help activate his social interaction in the society. The following results are obtained from the study: The maternal counseling program did help also in raising the level of social interaction of autistic children for the mothers of the study sample, with differences more apparent or significant in the experimental sample. The absence of statistically significant differences in the level of social interaction for autistic children in the study sample attributed to the age of the autist’ mother as a variable. The absence of statistically significant differences in the level of social interaction for autistic children in the study sample related to the number of children in the family as another variable
Description: الإرشاد النفسي التربوي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25114
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ben rabah hadj amhamed-yahya.pdf1,56 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.