Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25188
Title: تقويم مستوى المهارات اللغوية -القراءة والإملاء- في ضوء المنهج الصوتي الخطي دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ السنة الثانية ابتدائي بمدنتي ورقلة وتقرت
Authors: الشايب, محمد الساسي
بن الشيخ, فاطمة
بن ققة, نورة
Keywords: المهارات اللغوية
القراءة
الاملاء
المنهج الصوتي
المنهج الخطي
Issue Date: 2020
Publisher: univ-ouargla
Series/Report no.: 2020;
Abstract: تهدف الدّراسة الحالية إلى تقويم مستوى المهارات اللّغوية(مهارة القراءة ومهارة الإملاء) في ضوء المنهج الصوتي الخطي، لدى عينة من تلاميذ السنة الثانية ابتدائي ، وقد استخدمت الطالبتان المنهج الوصفي الاستكشافي نظرا لملاءمته وكفاءته على وصف الظاهرة وتحقيق أهداف الدّراسة. ولتحقيق ذلك صمّمت الطّالبتان الباحثتان اختبارين تحصيليين: اختبار يقيس مهارة القراءة يحتوي على خمسة عشر سؤالا موزعة على أربعة أبعاد (الوعي بالأصوات، القراءة المقطعية، قراءة كلمات، قراءة جمل)، واختبار ثان يقيس مهارة الإملاء يحتوي على اثنان وثلاثون سؤالا موزعة على سبعة أبعاد (المدّ، الألف والام(الـ) الشّمسية،الألف وااللام القمرية(الـ)، التّنوين، الشّدّة ،التّاء المفتوحة في أخر الأفعال،التّاء المربوطة في آخر الاسم المؤنث ، وعرضت الطالبتان أدوات الدّراسة على مجموعة من المحكمين الذين لهم علاقة بمشكلة وأدوات الدراسة، وتمّ التّأكد من صدق الأداتين كيفيا وكميا، حيث تمّ تطبيق الأداتين على عيّنة استطلاعية، من إبتدائيتين بمدينة تقرت، مكونة من 30 فردا تم اختيارهم بطريقة عرضية، وبعد التّأكد من الخصائص السيكومترية للأداتين من خلال حساب الصّدق والثّبات، طبقت الدّراسة الأساسية على عيّنة قوامها (110) تلميذ وتلميذة تم اختيارهم بطريقة عرضية من ابتدائيات مدينتي تقرت و ورقلة، وقد تم استبعاد التلاميذ المعيدين للسّنة الثّانية، وتمّت المعالجة الإحصائية للبيانات باستخدام الأساليب الإحصائية التالية،اختبار)ت ( لدراسة الفروق بين متوسطات درجات كل اختبار واختبار لفين لاختبار تجانس التباين بين المجموعات،واختبار تحليل التباين الثنائي لدراسة الفروق بين المتغيرات في الفرضية التفاعلية الثانية بغية اختبار فرضيات الدّراسة، وتوصلت الدّراسة إلى أنّ مستوى المهارات اللّغوية(مهارة القراءة ومهارة الإملاء) لدى أفراد عيّنة الدّراسة مرتفع، وأنّ مستوى مهارة القراءة لدى أفراد عيّنة الدّراسة مرتفع. وأنّ مستوى مهارة الإملاء لدى أفراد عيّنة الدّراسة مرتفع، ووجود فروق دالة إحصائيا في مستوى المهارات اللّغوية (مهارة القراءة ومهارة الإملاء) لدى أفراد عيّنة الدّراسة باختلاف الجنس لصالح الإناث وعدم وجود فروق دالة إحصائيا في مستوى المهارات اللغوية(القراءةو الإملاء) باختلاف المدينة، وأنه توجد فروق دالة إحصائيا في مستوى المهارات اللّغوية (مهارة القراءة ومهارة الإملاء) لدى أفراد عيّنة الدّراسة باختلاف الجنس والمدينة والتفاعل بينهما. ووجود فروق دالة إحصائيا في مستوى مهارة القراءة ومستوى مهارة الإملاء لدى أفراد عيّنة الدّراسة باختلاف الجنس لصالح الإناث. وعدم وجود فروق في مستوى مهارة القراءة وفي مستوى مهارة الإملاء لدى أفراد عيّنة الدّراسة باختلاف المدينة،ووجود فروق دالة إحصائيا في مستوى مهارة القراءة ومستوى مهارة الإملاء لدى أفراد عينة الدراسة باختلاف الجنس والمدينة والتفاعل بينهما.
This study aims to evaluate the level of language skills (reading and Dictation) in light of the linear phonemic curriculum of a sample of second year elementary students. The two students used the exploratory descriptive method due to its suitability and efficiency in describing the phenomenon and achieving the objectives of the study. The two researchers designed two achievement tests, a test that measures the skill of readingthat contains fifteen questions distributed in four dimensions (awareness of souds,cross-sectional reading,reading words, reading sentences),the second measures the skill of dication.It contains thirty-two questions distributedin seven dimensions. The two students presented the study tools to a group of referees who have a relationship to the problem and the study tools, and to ensure the validity of the two tools qualitatively and quantitatively. The two tools were applied where the study sample consisted of 30 individuals in the pilot study, from two elementary schools in the city of Touggourt, and after confirming the psychometric properties of the two tools through calculating the validity and consistency, the basic study was applied to a sample of 110 male and female pupils from some of the primary schools of the cities of Touggourt and Ouargla, where the pupils were excluded teaching assistants for the second year, and the statistical treatment of the data was done using the Statistical Package The following statistical methods were tested to study the differences between the mean scores of each test and the Levin test to test the homogeneity of variance between groups and the binary variance analysis test to study the differences between the variables in the second interactive hypothesis., and the study reached the following results: The level of language skills (reading, spelling) among the study sample is high, the level of reading skill of the study sample is also high and the level of spelling skill of the study sample is high. The presence of statistically significant differences in the level of language skills (reading, spelling) among the study sample according to the difference in sex in favor of females, and the absence of differences in the level of language skills in different cities.There are statistically significant differences in the level of language skills (reading, spelling) of the study sample according to the difference between sex and city and the interaction between them. The presence of statistically significant differences in the level of reading skill and the level of spelling skill among the study sample according to the difference in sex in favor of females.There are no differences in the level of reading skill and the level of spelling skill among the members of the study sample in different cities.
Description: التخصص: علم النفس التربوي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25188
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ben chikh-fatima.pdf1,4 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.