Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25270
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorحكيم, بن جروة-
dc.contributor.authorحاج محمد, عجيلة-
dc.date.accessioned2021-03-23T19:21:03Z-
dc.date.available2021-03-23T19:21:03Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25270-
dc.descriptionإدارة وتسيير الموارد البشريةen_US
dc.description.abstractتهدف هذه دراسة إلى إبراز دور التسويق الداخلي بأبعاده (التمكين ، التدريب ، التحفيز ، والاتصال الداخلي ) في تعزيز الولاء التنظيمي من خلال الرضا الوظيفي في المؤسسات الإستشفائية (غرداية ، متليلي ، المنيعة ، القرارة) التابعة للقطاع الصحي العام بولاية غرداية ، حيث تم إستعمال الاستبيان كأداة لجمع المعلومات واعتمادا على المنهج الوصفي في حين بلغت عينة البحث 313 عاملا (الأطباء والممرضين و الإداريين ) في المؤسسات الإستشفائية المعنية ليتم بعد ذالك معالجة المعطيات المجمعة باستخدام برنامج Spss v22 ،وقد أفضت الدراسة إلى جملة من النتائج أهمها وجود أثر لتطبيق ممارسات التسويق الداخلي بأبعاده (التمكين ، التدريب ، التحفيز ، والاتصال الداخلي ) على الولاء التنظيمي في المؤسسات الإستشفائية محل الدراسة ، وكذا وجود أثر لبعد التسويق الداخلي بأبعاده (التمكين ، التدريب ، التحفيز ، والاتصال الداخلي ) على الرضا الوظيفي في المؤسسات الإستشفائية محل الدراسة بالإضافة إلى وجود أثر لبعد الرضا الوظيفي على الولاء التنظيمي ، كما تم التوصل إلى وساطة الرضا الوظيفي بين التسويق الداخلي والولاء التنظيمي وساطة جزئية في المؤسسات محل الدراسة ، كما أظهرت الدراسة وجود فروق ذو دلالة إحصائية لإجابات أفراد العينة حول الولاء التنظيمي تعزى لمتغيرات الشخصية السن والخبرة.en_US
dc.description.abstractThis study aims to highlight the role of internal marketing in its dimensions (empowerment, training, motivation, and internal communication) in enhancing organizational loyalty through job satisfaction in hospital institutions (Ghardaia, Metlili, Al-Manea, Al-Qarara) of the public health sector in the state of Ghardaia, a questionnaire was used as a tool to collect DATA and the study was based on the descriptive approach, while the research sample amounted to 313 workers (doctors, nurses, and administrators) in the concerned hospital institutions. The data collected was then processed using the Spss v22 program, and the study showed many results; the most important was the existence of an effect of internal marketing in its dimensions (empowerment, training, motivation, and internal communication) on organizational loyalty in the hospital institutions under study, as well as the presence of internal marketing in its dimensions ( Empowerment, training, motivation, and internal communication) on job satisfaction in the hospital institutions under study in addition to having an effect of job satisfaction on organizational loyalty, in addition, a partial mediation of job satisfaction between internal marketing and organizational loyalty was reached in the institutions under study. The study also showed that there are statistically significant differences in the responses of the sample individuals about organizational loyalty attributable to personality variables, age and experience.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherUniversité Kasdi Merbah Ouarglaen_US
dc.subjectتسويق الداخليen_US
dc.subjectولاء التنظيميen_US
dc.subjectرضا الوظيفيen_US
dc.subjectزبون الداخليen_US
dc.subjectمؤسسات إستشفائيةen_US
dc.subjectinternal marketingen_US
dc.subjectorganizational loyaltyen_US
dc.subjectjob satisfactionen_US
dc.subjectinternal customeren_US
dc.subjecthospital institutionsen_US
dc.titleدور التسويق الداخلي في تعزيز الولاء التنظيمي للعاملين دراسة حالة المؤسسات الإستشفائية التابعة للقطاع العام بولاية غردايةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ADJILA-HADJ_Mohammed.pdf3,13 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.