Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25297
Title: فاعلية بعض استراتيجيات ماوراء المعرفة في تنمية الفهم القرائي لتلاميذ المرحلة الابتدائية دراسة شبه تجريبية على عينة من تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي بمدينة عين معبد الجلفة
Authors: بوعيشة, نورة
بالاكحل, محمد
Keywords: استراتيجيات ماوراء المعرفة
الفهم القرائي
المرحلة الابتدائية
Metacognition Strategies
Reading Comprehension
Elementary Stage
Issue Date: 2020
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرّف على فاعلية بعض استراتيجيات ماوراء المعرفة (التساؤل الذاتي الجدول الذاتيKWL ، روبنسونSQ3R) في تنمية الفهم القرائي لدى تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي بمدينة عين معبد بولاية الجلفة ، ولتحقيق هدف الدراسة استخدم المنهج شبه التجريبي الذي اعتمد تصميم المجموعتين المتكافئتين ، المجموعة التجريبية مكونة من (26) تلميذا درسوا باستراتيجيات ماوراء المعرفة والمجموعة الضابطة مكونة من (25) تلميذا درسوا بالطريقة العادية. تمثلت أدوات الدراسة في قائمة مهارات الفهم القرائي ، واختبار الفهم القرائي ، ودليل المعلم وفقا للاستراتيجيات الثلاث المقترحة وتضمّن الدليل نصوص القراءة من كتاب اللغة العربية للسنة الرابعة ابتدائي المقررة خلال الفصل الثاني من العام الدراسي 2018/2019 ، وتمّ التأكد من صدق الاختبار بحساب الصدق الظاهري ، وصدق الاتساق الداخلي، والصدق التمييزي، كما أظهر معامل كيودر ريتشاردسون أنّ الاختبار يتمتع بثبات عال. تمّت معالجة البيانات إحصائيا ، واختبار الفرضيات بالاستعانة ببرنامج (Spss) النسخة (20) وأسفرت النتائج على وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى(0.05) بين متوسط درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في اختبار الفهم القرائي بأبعاده (فهم الكلمة، وفهم الجملة، وفهم الفقرة وفهم النص) ولصالح المجموعة التجريبية. كما أظهرت عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات التلاميذ الذين درسوا باستراتيجيات ماوراء المعرفة في التطبيقين البعدي والتتبعي ، مما يعني استمرار فاعلية استراتيجيات ماوراء المعرفة المطبقة في الدراسة في تنمية الفهم القرائي. وفي ضوء هذه النتائج تقترح الدراسة ما يأتي:  تضمين استراتيجيات ماوراء المعرفة في برامج تكوين وإعداد المعلمين.  تكوين المعلّمين أثناء الخدمة على استخدام استراتيجيات ماوراء المعرفة المقترحة في دليل الدراسة والتي تساعد على تنمية الفهم القرائي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية.  إجراء دراسات مشابهة للبحث في فاعلية استراتيجيات ماوراء المعرفة الأخرى في تدريس القراءة وتحسين الفهم القرائي.
The current study aims at identifying the effectiveness of some metacognitive strategies (self-questioning, self-table KWL, Robinson SQ3R) in developing reading comprehension among four graders in AinMaabad, Djelfa. In order to attend to the study objectives, the current study analyzes two groups, an experimental group consisting of 26pupils studying using metacognitive strategies and the control group consisting of (25) pupils studying in the traditional way. The current study makes use of a list of reading comprehension skills, reading comprehension test, and teacher’s guide as research tools in accordance with the three strategies proposed. The guide includes the second trimester reading comprehension texts from the Arabic Language Book of the aforementioned level during the academic year 2018/2019. The validity of the test is confirmed by external validity, internal consistency, and discriminatory validity. The calculation of the Kuder Richardson coefficient shows that the test has a high reliability. Using the SPSS.20 for the statistical analysis, the results indicate a statistically significant difference at the level (0.05) between the mean scores of the experimental group and the control group in the reading comprehension test with its dimensions (word understanding, sentence understanding, paragraph understanding and text understanding) as the experimental group achieved higher scores. The results also indicate no statistically significant differences at the level (0.05) between the average levels of pupils who studied with metacognitive strategies in the post and consecutive applications, which indexes the continuous effectiveness of metacognitive strategies applied in the study in developing reading comprehension. In light of these results, the study suggests the following:  Including Metacognition strategies in teacher training and preparation programs.  Training in-service teachers to use the metacognitive strategies proposed in the study guide to help develop reading comprehension among primary school pupils.  Conducting similar studies to investigate the effectiveness of other metacognitive strategies in teaching reading and improving reading comprehension.
Description: تعليمية المواد وجودة التعليم
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25297
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
belakhal-mohammed.pdf2,91 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.