Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25355
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorبارة سمير-
dc.contributor.authorشريط, إدريس-
dc.date.accessioned2021-04-05T20:01:54Z-
dc.date.available2021-04-05T20:01:54Z-
dc.date.issued2020-09-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25355-
dc.descriptionجامعة قاصدي مرباح – ورقلة كلية الحقوق والعلوم السياسية قسم العلوم السياسيةen_US
dc.description.abstractالملخص: يهدف هذا البحث الى القاء الضوء على التسويق الجامعي وعلاقته بتخطيط الموارد البشرية .ولبلوغ هذا الهدف فقد تناولنا في الاطار النظري وأهم المفاهيم المتعلقة بالتسويق الجامعي وكذا تخطيط الموارد البشرية ودوره في انجاح في العملية التسويقية . في حين تضمن الفصل التطبيقي دارسة حالة بجامعة قاصدي مرباح بورقلة لتوضيح دور تخطيط الموارد البشرية في انجاح العملية التسويقية لاستقطاب الطلبة الجدد . اذ تم الاعتماد على الاستبيان والمقابلة كأداتين اساسيتين للحصول على المعلومات والاستعانة ببعض الاساليب الاحصائية لتحديد طبيعة البيانات . ولقد تم التوصل إلى وجود علاقة بين مستوى تخطيط الموارد البشرية والتسويق الجامعي بحيث يلعب هذا الأخير دورا مهما لإنجاح استقطاب الطلبة للجامعة. Abstract : This research aims to shed light on university marketing and its relationship to human resource planning. To achieve this goal, we have dealt with in the theoretical framework and the most important concepts related to university marketing as well as human resource planning and its role in the success of the marketing process. While the practical class included a case study at the University of Kassidi Merbah in Ouargla to clarify the role of human resources plan ning in the success of the marketing process to attract new students. As the questionnaire and interview were relied upon as two basic tools to obtain information and to use some statistical methods to determine the nature of the data. And it has been found that there is a relationship between the level of human resource planning and university marketing, so that the latter plays an important role in the success of attracting students to the university. Cette recherche vise à éclairer le marketing universitaire et sa relation avec la planification des ressources humaines.Pour atteindre cet objectif, nous avons traité dans le cadre théorique et les concepts les plus importants liés au marketing universitaire ainsi que la planification des ressources humaines et son rôle dans la réussite du processus de marketing. Le cours pratique comprenait une étude de cas à l'Université de Qasidi Merbah à Ouargla pour clarifier le rôle de la planification des ressources humaines dans la réussite du processus de marketing pour attirer de nouveaux étudiants. Étant donné que le questionnaire et l'entretien ont été utilisés comme deux outils de base pour obtenir des informations et utiliser certaines méthodes statistiques pour déterminer la nature des données. Une relation a été établie entre le niveau de planification des ressources humaines et le marketing universitaire, de sorte que ce dernier joue un rôle important dans le succès de l'attrait des étudiants vers l'université.en_US
dc.description.sponsorshipبارة سميرen_US
dc.subjectتخطيط الموارد البشريةen_US
dc.subjectالتسويق الجامعيen_US
dc.subjectالمزيج التسويقيen_US
dc.subjectالطلبة الجددen_US
dc.subjectاحتياجات السوقen_US
dc.subjectسياسة الخدمةen_US
dc.subjectالترويجen_US
dc.subjecthuman resource planningen_US
dc.subjectuniversity marketingen_US
dc.subjectmarketing mixen_US
dc.subjectfreshmenen_US
dc.subjectmarket needsen_US
dc.subjectservice policyen_US
dc.subjectpromotionen_US
dc.subjectplanification des ressources humainesen_US
dc.subjectmarketing universitaireen_US
dc.subjectmarketing mixen_US
dc.subjectétudiants de première annéeen_US
dc.subjectbesoins du marchéen_US
dc.subjectpolitique de service,en_US
dc.titleالتسويق الجامعي وعلاقته بتخطيط الموارد البشرية (دراسة حالة : جامعة قاصدي مرباح ورقلة )en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des Sciences Politiques - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
chrit-dris.pdf.pdf1,4 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.