Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25368
Title: فاعلية برنامج تدريبي قائم على استراتيجية التعلم التعاوني في تطوير كفايات المعلمين التدريسية بمرحلة التعليم الابتدائي دراسة تجريبية بمدينة ورقلة
Authors: الشايب, محمد الساسي
لفقي, جليلة
Keywords: برنامج تدريبي
استراتيجية التعلم التعاوني
الكفايات التدريسية
Training program
collaborative learning strategy
teaching qualifications
Issue Date: 2019
Abstract: هدفت الدراسة الحالية التعرف على فاعلية برنامج تدريبي قائم على استراتيجية التعلم التعـاوني (التعلم معا) في تطــوير كفايـــات المعلمين التدريسيـة بمرحلة التعليم الابتدائي بمدينة ورقلـة الجزائر. ولتحقيق هدف الدراسة تم اعتماد المنهج التجريبي بتصميم تجريبي حقيقي، تصميم المجموعة التجريبية والضابطة باختبارين قبلي وبعدي، تكونت عينة الدراسة من(40) معلما ومعلمة بمرحلة التعليم الابتدائي، تم تقسيمهم إلى مجموعتين: مجموعة تجريبيةومجموعة ضابطة بالتساويعن طريق الاختيار العشوائي. ولجمع البيانات تم إعداد أدوات الدراسة التي تمثلت في شبكـــــة ملاحظـــــــة مكـــــونة (40) بندا موزعة على ثلاثة أبعـــــــاد، حيث بلغت بنود كفاية التخطيط (12) بندا، وكفاية تنفيذ الدرس (23) بندا، وبعد كفاية التقويم بلغ (5) بنود، وبعد التأكد من خصائصها السكومتريةتم على ضوئها بناء البرنامج التدريبي القائم على استراتيجية التعلم التعاوني (التعلم معا)، بلغ عدد جلساته (14) جلسة تدريبية تتمحور حول استراتيجية التعلم التعاوني، والكفايات التدريسيـة الرئيسية، والفرعية. تمت معالجة البيانات بالاعتماد على برنامج الحزمة الإحصائيةللعلوم الاجتماعية (spss)إصدار(23) باستخدام اختبار التحليل المصاحب (ANCOVA)،وتحليل التباين الثنائي واختبار ت لعينتين مرتبطتين، ولقياس فاعلية البرنامج تم حساب معادلة هريدي للكسب وحساب حجم التأثير بتطبيق معادلة آيتا مربع وحساب الفرق بين القياس البعدي والتتبعي. بينت نتائج الدراسة وجود تأثير للبرنامج التدريبي في الكفايات التدريسية (الدرجة الكلية) وكفاية التخطيط وكفاية تنفيذ الدرس، كذلك دلت النتائج على عدم وجود تأثير للبرنامج التدريبي في كفاية التقويم، وعدم وجود علاقة بين الكفايات التدريسية (الدرجة الكلية والأبعاد) والأقدمية والمؤهل العلمي لدى المجموعة التجريبية. بناء على النتائج المتوصل إليها تم تقديم مجموعة من المقترحات التي تتمحور حول تنمية وتطوير كفاية التقويم، واستخدام استراتيجية التعلم التعاوني في التكوين أثناء الخدمة، كما فتحت الدراسة آفاقا جديدة للبحث منها إجراء الدراسة على عينات مختلفة.
The objective of the current study is to identify the effectiveness of a training programmer based on the Collaborative Learning Strategy (Learning Together) in developing the skills of teachers at the primary school level inouarglaAlgeria . In order to achieve the objective of the study, the pilot curriculum was adopted with a real pilot design, the pilot group, which was designed with two tests, both before and after. An experimental group and an equally controlled group by random selection. Collect data, study tools were developed, consisting of a built-in observation network. (40) Three-dimensional items, with adequate planning items (12) items, sufficient execution of lesson (23) items, after sufficient calendar (5) items, against which the training programmer based on the collaborative learning strategy was built. (Learning together), there were 14 training sessions centred on the collaborative learning strategy, core and sub-learning environments. The data were processed using the Social Science Statistical Package Program (spss) (release 23) using the accompanying analysis test (ANCOVA), the binary contrast analysis and test for two associated samples, the program effectiveness measurement. The Haredi gain equation was calculated and the impact volume was calculated by applying the ETA square equation, and the difference between dimensional and sequential measurement was calculated. The results of the study showed that there was an impact of the training programme on teaching skills (macro degree) and the adequacy of planning and implementation of the course. The results also indicated that there was no impact of the training programme on the adequacy of the evaluation, and that there was no relationship between the teaching skills (macro degree and dimensions) and the seniority and scientific qualification of the pilot group. Based on the findings, a series of proposals has been presented, centred on the development and development of the adequacy of the calendar, the use of the collaborative learning strategy in in-service training, and new perspectives for research, including the study on different samples.
Description: الإرشاد النفسي التربوي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25368
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
lafgui-djalila.pdf1,65 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.