Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25434
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorطبشي, بلخير-
dc.contributor.authorعمران, الاخضر-
dc.contributor.authorرحماني, عيسى-
dc.date.accessioned2021-
dc.date.available2021-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25434-
dc.descriptionتخصص: الارشاد والتوجيهen_US
dc.description.abstractهدفت هذه الدراسة إلى معرفة بعض سمات الشخصية و وعلاقتها بفاعلية الذات لدى مربي الشباب في مدينة ورقلة. تألف مجتمع الدراسة من) 160 (مربي الشباب من مختلف مؤسسات الشباب في مدينة ورقلة . وللإجابة عن أسئلة الدراسة تم الاعتماد على مقياسين، الأول مقياس سمات الشخصية) التآلف، الذكاء، الثبات الانفعالي، التنظيم الذاتي(والمشتق من مقياس عوامل الشخصية الست عشرة لريموند كاتل، والثاني لقياس فاعلية الذات. وتم التحقق من صدق المقياسين باستخدام صدق البناء من خلال حساب معاملات الارتباط بين فقرات المقياس والمحاور والمقياس ككل. كما تم التحقق من ثبات الأداة من خلال حساب ثباتها باستخدام معادلة ألفا كرونباخ للاتساق الداخلي حيث بلغ معامل الثبات لمقياس سمات الشخصية ) 0،72 (، ومعامل ثبات مقياس فاعلية الذات) 0،81 (، للإجابة عن الفرضية الأولة تم استخدام الإحصاء الوصفي ثم استخدام الوسط الحسابي والانحراف المعياري؛ وللإجابة عن الفرضية الثانية تم استخدام معامل ارتباط بيرسون؛ وللإجابة عن الفرضية الثالثة تم استخدام الانحدار الخطي المتعدد؛ وقد أظهرت نتائج الدراسة الآتي: • أن غالبية أفراد عينة الدراسة لديهم درجات فاعلية منخفضة بنسبة ) 66%) • وجود ارتباط سالب دال إحصائيا قدره (0.303-) عند مستوى الدلالة(0.01) بدرجة ضعيفة بين سمة )الثبات الانفعالي( وفاعلية الذات، بينما يوجد ارتباط غير دال إحصائيا بين سمات)التالف ، التنظيم الذاتي ، الذكاء( وفاعلية الذات. • إمكانية التنبؤ بدرجة فاعلية الذات لدى الأخصائيين الاجتماعيين في مؤسسات الشباب من • خلال بعض سمات الشخصية.en_US
dc.description.abstractThis study aimed to know some personality traits and their correlation to self-efficacy among young educators in the city of Ouargla. The study sample consisted of (160) youth educators from various youth institutions in the city of Ouargla. To answer the study questions, two measures were adopted, the first to measure the characteristics of the target personality (damaged, intelligence, emotional stability, self-regulation), which is derived from Raymond Cutell's sixteen personality factors scale, and the second to measure self-efficacy. The link between the scale paragraphs, the axes, and the scale as a whole. The reliability of the tool was also verified by calculating its stability using the Cronbach alpha equation for internal consistency, where the reliability coefficient of the personality traits scale reached (0.72), and the reliability coefficient of the self-efficacy scale (0,81). To answer the first hypothesis, the descriptive statistics were used. Then use the mean and standard deviation; To answer the second hypothesis, the Pearson correlation coefficient was used. To answer the third hypothesis, multiple linear regression was used. The results of the study showed the following: • The majority of the study sample have low levels of effectiveness at (66%) • There is a statistically significant negative correlation at the level of significance (0.001) with a weak degree between the trait (emotional stability) and self-efficacy, while there is a statistically non-significant correlation between the traits (damaged, self-regulation, intelligence) and self-efficacy. • The possibility of predicting the degree of self-efficacy of social workers in youth institutions During some personality traits.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniv-ouargla-
dc.relation.ispartofseries2020;-
dc.subjectسمات الشخصيةen_US
dc.subjectفاعلية الذاتen_US
dc.subjectمربي الشبابen_US
dc.titleبعض سمات الشخصية وعلاقتها بفاعلية الذات لدى مربي الشباب في مدينة ورقلةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
amrane-lakhdar.pdf910,69 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.