Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25652
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorقوارح, محمد-
dc.contributor.authorشطي, كريمة-
dc.contributor.authorلعموري, خديجة-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25652-
dc.descriptionالتخصص: إرشاد وتوجيهen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة الحالية إلى معرفة العلاقة بين التفكير الابداعي والتوافق الدراسي لدى طلبة العلوم الاجتماعية بجامعة قاصدي مرباح -ورقلة. وبيان فروق الجنس والسن في التفكير الإبداعي وفي القدرة على التوافق الدراسي لدى طلبة العلوم الاجتماعية بجامعة ورقلة. وقد تكون مجتمع الدراسة من (150) طالب وطالبة اختبروا بطريقة عشوائية واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي الاستكشافي ولتحقيق اهداف الدراسة تم استخدام مقاييس، مقياس التفكير الإبداعي "للسيد خير الله" ومقياس التوافق الدراسي "لحسين عبد العزيز الدرينى". ولمعالجة البيانات الاحصائية للدراسة تم استخدام معامل ارتباط بيرسون لمعرفة العلاقة بين التفكير الإبداعي والتوافق الدراسي لدى طلبة علوم اجتماعية بجامعة ورقلة كما تم استعمال اختبار(ت) لدلالة الفروق في التفكير الإبداعي والتوافق الدراسي لدى الطلبة باختلاف الجنس والسن وقد اسفرت الدراسة على النتائج التالية: 1- توجد علاقة دالة احصائيا بين التفكير الإبداعي والتوافق الدراسي لدى طلبة علوم اجتماعية ورقلة. 2- لا توجد فروق دالة احصائيا في التفكير الإبداعي باختلاف كل من الجنس والسن والتفاعل بينهما. 3- لا توجد فروق دالة احصائيا في التوافق الدراسي باختلاف كل من الجنس والسن والتفاعل بينهما.en_US
dc.description.abstractThe currentstudy amisto learn about the RelationshipBetweencreativethinking and academiescompatibility of social science studentsat.Ouargla Universityand to illustratethe differencesBetweenthe gender and the Agein creativethinking and the ability to academiescompatibility of social science studentsat.the Universityof Ouargla.The study community included (150) studentswho were randomly tested،the study was based on the descriptive exploretoryapproachand to achievethe objectives of Thisstudy measureswere used،the innovativethinking standard for Mr. Khairallah and the academiesconsensus squallfor Hussein Abdel Aziz Al-Darini.To addressthe statistical data of the study،the Pearson correlationcoefficient Wasused to determinethe RelationshipBetweencreativethinking and academiescompatibility of studentsin social sciences،the test (t) was also used to show differencesBetweencreativethinking and academiescompatibility among the studentswith differentgender and Age،Thisstudy Producerthe following result:1-There Isa statistiquefunctionRelationshipBetweencreativethinking and academiescompatibility of social science studentsat.Ouargla University.2-There are no statistically functionsdifferencesin creativethinking،Boothof gender،Ageand of their interaction.3-There are no statistically functionsdifferencesin academiescompatibility،Boothof gender،Ageand of theirinteraction.Key words:CreativeThinking –Académiquecompatibility-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniv-ouargla-
dc.subjectالتفكير الابداعيen_US
dc.subjectالتوافق الدراسيen_US
dc.titleالتفكير الابداعي وعلاقته بالتوافق الدراسي دراسة ميدانية على عينة طلبة السنة اولى علوم اجتماعيةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
chatti-karima.pdf782,49 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.