Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25847
Title: دور أبعاد التسويق الابتكاري في إدارة المخاطر التسويقية في المؤسسات الاقتصادية دراسة استطلاعية لعينة من موظفي بعض البنوك العاملة في الجزائر The role of innovative marketing dimensions in managing marketing risks in economic organizations An exploratory study of a sample of employees of some banks operating in Algeria
Authors: كريمات نصيرة
شنيني حسين
بخاري عبد الحميد
Keywords: Innovative Marketing
Banking Service
Marketing Leadership
Banks
Marketing Risks
Issue Date: 30-Jun-2021
Series/Report no.: volume 8 n 1 2021;
Abstract: سمحت هذه الدراسة بتسليط الضوء على واقع تطبيق التسويق الابتكاري لدى البنوك العاملة في الجزائر وكذا معرفة دور أبعاده في إدارة المخاطر التسويقية باعتباره أسلوبا حديثا وفعالا في تطوير المؤسسات الاقتصادية بشكل عام والمؤسسات المصرفية على وجه الخصوص، ولتحقيق الهدف المنشود تم بناء نموذج يضم مجموعة فرضيات توضح طبيعة العلاقة بين المتغيرات المدروسة؛ حاول الباحثين الإجابة عنها من خلال الدراسة الميدانية بإعداد استبيان وتوزيعه على عينة عشوائية من موظفي بعض الوكالات البنكية في ولاية غرداية البالغ عددها 54 فردا، مع الاستعانة ببرنامج SPSS وبعض الأساليب الإحصائية لتحليل البيانات المحصلة والوصول إلى النتائج المرجوة. وأهم ما خلصت إليه الدراسة وجود علاقة ارتباط وتأثير معنوية بين أبعاد التسويق الإبتكاري وإدارة المخاطر التسويقية كبعدين مهمين من أبعاد الريادة التسويقية التي تسعى البنوك لتحقيقها من خلال اقتناص فرص كسب الزبائن المربحين والاحتفاظ بهم وكذا مواجهة المخاطر التسويقية في بيئة الأعمال حسب آراء عينة الدراسة؛ كما توصلت إلى ضرورة تشجيع تطبيـق فلسفة التسويق الابتكاري لدى القطاع المصرفي الجزائري وتسهيل التحول إلى الصيرفة الإلكترونية لمواكبة التطورات على المستوى العالمي ومواجهة تزايد حدة المنافسة خاصة في ظل الإصلاحات البنكية التي تشهدها الجزائر مؤخرا. This study allowed to shed light on the reality of applying innovative marketing to banks operating in Algeria, as well as knowing the role of its dimensions in managing marketing risks as a modern and effective method in developing economic institutions in general and banking institutions in particular. The relationship between the variables studied; The researchers tried to answer it through the field study by preparing a questionnaire and distributing it to a random sample of the 54 employees of some banking agencies in the state of Ghardaia, with the help of the SPSS program and some statistical methods in order to analyze the obtained data and arrive at the desired results. The most important conclusion of the study is the existence of a moral relationship and influence between the dimensions of innovative marketing and marketing risk management as two important dimensions of marketing leadership that banks seek to achieve through seizing opportunities to gain and retain profitable customers, as well as facing marketing risks in the business environment according to the opinions of the study sample. It also concluded that it is necessary to encourage the application of the philosophy of innovative marketing in the Algerian banking sector and to facilitate the transition to electronic banking to keep pace with developments at the global level and to face the increasing intensity of competition, especially in light of the banking reforms recently taking place in Algeria.
Description: المجلة الجزائرية للتنمية الإقتصادية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25847
ISSN: 2392-5302
Appears in Collections:Number 14 June 2021/ V 8 N 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
14.pdf3,97 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.