Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25864
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorبداوي محمد-
dc.contributor.authorشتيح عبد القادر-
dc.date.accessioned2021-06-29T19:51:29Z-
dc.date.available2021-06-29T19:51:29Z-
dc.date.issued2021-06-30-
dc.identifier.issn2392-5302-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25864-
dc.descriptionالمجلة الجزائرية للتنمية الإقتصاديةen_US
dc.description.abstractتناقش هذه الدراسة أثر اليقظة التنافسية على التسويق الاستراتيجي للمؤسسات الصغيرة والمتوسطة PME باستخدام طريقة جديدة لتحليل الوساطة في سياق PLS، حيث تم استخدام طريقة PLS ، وتم اختيار 99 مؤسسة صغيرة ومتوسطة قصد معرفة حجم هذا التأثير، ولقد عالجت هذه الورقة و أبرزت أهمية التأثير غير المباشر فيما يتعلق بحجم الوساطة . تم اثبات وجود أثر بالنسبة للمركز التنافسي كوسيط ، حيث وجدت وساطة تامة بين اليقظة التنافسية و التسويق الاستراتيجي، بينما لم يحدث أثر للمتغير المعدل المتمثل في الابداع في زيادة العلاقة بين اليقظة التنافسية و التسويق الاستراتيجي.This study discusses the effect of competitive foresight on strategic marketing for small and medium enterprises PME, by using a new method of analysis of mediation, 99 SME were selected in order to know the magnitude of this effect. Thus, this paper addressed the importance of the indirect impact in relation to the size of the mediation. The scanning conducted by the researchers confirmed the existence of the full effect to the competitive position as a mediator, where the full mediation .The study reached a set of results, the most important of which is that mediation analysisen_US
dc.language.isootheren_US
dc.relation.ispartofseriesvolume 8 n 1 2021;-
dc.subjectcompetitive foresighten_US
dc.subjectstrategic marketingen_US
dc.subjectCompetitive positionen_US
dc.subjectMediationen_US
dc.subjectmoderatoren_US
dc.titleأثر اليقظة التنافسية على التسويق الاستراتيجي للمؤسسات الصغيرة والمتوسطة ( باستخدام تحليل متغيرات الوساطة والمعدلة ) The impact of competitive foresight on the strategic marketing of SMEs (using Analysis of Moderator and Mediator Variables )en_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:Number 14 June 2021/ V 8 N 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
18.pdf1,88 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.