Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25867
Title: توجهات أهداف الإنجاز وانفعالات التحصيل كمنبئات بالاندماج الدراسي لدى تلاميذ مرحلة التعليم الثانوي بمدينة ورقلة
Authors: رويم, فائزة
بوراس, هوارية
Keywords: الاندماج الدراسي
توجهات أهداف الإنجاز
انفعالات التحصيل
academic engagement
achievement goal orientations
achievement emotions
Issue Date: 2021
Publisher: جامعة قاصدي مرباح – ورقلة
Abstract: تهدف الدراسة الحالية إلى معرفة إمكانية التنبؤ بالاندماج الدراسي من خلال توجهات أهداف الإنجاز (إتقان إقدام/ إتقان إحجام وأداء إقدام/ أداء إحجام) وانفعالات التحصيل (إيجابية/سلبية) لدى عينة من تلاميذ مرحلة التعليم الثانوي بمدينة ورقلة، والكشف عن دلالة الارتباط بين متغيرات الدراسة لدى أفراد العينة. كما هدفت إلى معرفة مستوى الاندماج الدراسي لدى تلاميذ مرحلة التعليم الثانوي وأنماط توجهات أهداف الإنجاز وطبيعة انفعالات التحصيل السائدة لديهم. حيث تكوّن مجتمع الدراسة من (890) تلميذ وتلميذة من ثانويات مدينة ورقلة. ولتحقيق أهداف الدراسة تم الاعتماد على المنهج الوصفي الارتباطي. واستُخدم لغرض جمع البيانات مقياس الاندماج الدراسي المعد من قبل الباحثة في الدراسة الحالية، ومقياس أهداف الإنجاز المعدّل (AGQ-R) لـ "Elliot" & "Murayama" (2008)والمترجم من قبل الباحثة، ومقياس انفعالات التحصيل لـ"Pekrun" & "Goetz" & "Titz" (2005)المترجم من قبل الباحثة، وذلك بعد التحقق من صلاحيتها من خلال إجراء الدراسة الاستطلاعية والتأكد من بعض خصائصها السيكومترية. ولمعالجة البيانات وتحليلها إحصائيا تم استخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS_v23). وقد كشفت نتائج الدراسة عن أن مستوى الاندماج الدراسي جاء مرتفعا لدى أفراد عينة الدراسة، وأن توجهات أهداف الإتقان-إقدام كانت هي السائدة لدى أفراد العينة، كما كانت انفعالات التحصيل الإيجابية هي السائدة لديهم. وتوصلت النتائج أيضا إلى وجود علاقة ارتباطية موجبةودالة إحصائيا بين توجهات أهداف الإنجاز بأبعادها وانفعالات التحصيل (إيجابية/سلبية) والاندماج الدراسي بأبعاده لدى أفراد عينة الدراسة حيث قدر معامل الارتباط بـ(0.69) عند مستوى دلالة (0.01). أظهرت الدراسة أنه يمكن التنبؤ بالاندماج الدراسي من خلال توجهات أهداف الإنجاز (إتقان-إقدام وأداء-إقدام) وانفعالات التحصيل (إيجابية/سلبية). وقد فسرت انفعالات التحصيل الإيجابية النسبة الأكبرمن التباين الحاصل في الاندماج الدراسي بنسبة (48,2٪). وفسرت كل من انفعالات التحصيل السلبية نسبة (25٪)، وتوجهات أهداف إتقان-إقدام نسبة (11,7٪)، وتوجهات أهداف أداء-إقدام نسبة (3,6٪) في التباين الحاصل في الاندماج الدراسي. وقد تمت مناقشة وتفسير هذه النتائج في ظل الأدب النظري والدراسات السابقة.
The current study aims to investigate the predictability of academic engagement by achievement goal orientations (mastery-approach, masteryavoidance, performance-approach and performance-avoidance) and achievement emotions (positive/negative); to explore the significance of correlation between the study variables; and to know the level of academic engagement, patterns of achievement goal orientations and the nature of predominant achievement emotions, among 890 secondary school students from Ouargla city. In order to achieve the objectives of the study, the descriptive correlational method was adopted in the current study by using a set of measures including: Academic Engagement Scale prepared by the researcher, Revised Achievement Goal Scale (AGQ-R) (Elliot & Murayama, 2008) translated in Arabic by the researcher and the Achievement Emotion Scale (Pekrun & Goetz & Titz, 2005) also translated in Arabic by the researcher. The content validity of instruments was confirmed through an exploratory study conducted to measure some of their psychometric characteristics. The Statistical Package for Social Sciences (SPSS_v 23) program was used to treat and analyze data collected. The results obtained revealed that the level of academic engagement was high mastery-approach goal orientations were predominant as well as positive achievement emotions, among the study sample. They also found a positive and significant correlation between achievement goal orientations with their dimensions achievement emotions (positive/negative) and academic engagement with its dimensions among the study sample, where the correlation coefficient was estimated to be (0.69) at a level of significance (0.01). The study showed that achievement goal orientations (mastery-approach and performance-approach) and achievement emotions (positive / negative) could predict to academic engagement. The positive achievement emotions explained the largest percentage of distinction in academic engagement (48.2%), whereas, negative achievement emotions, mastery-approach and performance-approach goal orientations explained the distinction in academic engagement at 25%, 11.7% and 3.6% respectively. These results have been discussed and interpreted in light of theoretical literature and previous studies.
Description: علم النفس المدرسي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25867
Appears in Collections:Département des sciences humaines - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Houaria_Bouras_Doctorat.pdf2,61 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.