Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26001
Title: أثر تدريس مادة الرياضيات باستخدام نموذج الفورمات في تنمية الدافعية العقلية (4Mat) (دراسة تجريبية على عينة من تلاميذ السنة الثالثة متوسط بمدينة ورقلة) ورقلة(
Authors: الشايب, محمد الساسي
وادي, فتيحة
Keywords: مادة الرياضيت
نمزج الفورمات (4MAT)
الدافعية العقلية
(4Mat) model
mental motivation
Issue Date: 2021
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى تقصي أثر تدريس مادة الرياضيات باستخدام أنموذج الفورمات(4Mat) لـ"مكارثي" في تنمية الدافعية العقلية وأبعادها(التركيز العقلي والتوجه نحو التعلم وحل المشكلات إبداعيا والتكامل المعرفي) لدى تلاميذ السنة الثالثة متوسط، كما هدفت الدراسة إلى التعرف على علاقة الدافعية العقلية بالجنس بعد تطبيق أنموذج الفورمات(4Mat) لـ"مكارثي" Mc Cathy، ولغرض تحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج التجريبي بتصميم شبه تجريبي(تصميم المجموعة الضابطة غير العشوائية بقياسين قبلي وبعدي)، أجريت الدراسة بمتوسطة "بن باديس" بمدينة ورقلة (الجزائر)، وتكونت العينة من فوجين تربويين تم اختيارهما عشوائيا من بين أربعة أفواج، وتم اختيار أحد الفوجين بشكل عشوائي كمجموعة تجريبية تضم(18) تلميذاً وتلميذةً، طُبق عليهم أنموذج الفورمات(4Mat) لـ"مكارثي" Mc Cathy في تدريس الرياضيات، وتم اختيار الفوج الثاني كمجموعة ضابطة تضم(17) تلميذا وتلميذة دُرّسوا الرياضيات بالطريقة المعتمدة في المنهاج الوزاري، وجُمعت بيانات الدراسة باستخدام مقياس الدافعية العقلية (للفراجي)، الذي يتكون من (60) بنداً و(4) أبعاد، وبعد إعادة حساب خصائصه السيكومترية بتطبيقه على عينة استطلاعية مكونة من(80) تلميذاً وتلميذةً، تم اختيارهم عشوائيا من بين تلاميذ السنة الثالثة متوسط، أصبح المقياس يتكون من (34) بنداً، و(4) أبعاد، حيث يشتمل بعد التركيز العقلي على (08) بنود، ويشتمل بعد التوجه نحو التعلم على (06) بنود، وبعد حل المشكلات إبداعيا على (10) بنود، وبعد التكامل المعرفي على (10) بنود، وتم تطبيق الأداة قبل وبعد إدخال المتغير المستقل(أنموذج الفورمات4Mat)، حيث استغرق التطبيق مدة (4) أسابيع، ومن أجل اختبار فرضيتي الدراسة تم معالجة البيانات باستخدام برنامج الرزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية SPSS v (20) واستخدام تحليل التباين المشترك(ANCOVA) لحساب الفرق بين المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي للدافعية العقلية، وكذلك للتعرف على الفرق بين ذكور وإناث المجموعة التجريبية في القياس البعدي للدافعية العقلية. وأظهرت النتائج أن التدريس وفقا لأنموذج الفورمات (4Mat) لـ"مكارثي" Mc Cathy أدى إلى تنمية الدافعية العقلية عند تلاميذ عينة الدراسة، في حين لم تظهر فروق دالة بين ذكور وإناث المجموعة التجريبية في الدافعية العقلية. وقد تم تفسير النتائج المتوصل إليها في ضوء الإطار النظري لهذه الدراسة، واعتماداً على الأبعاد الثقافية والخصائص النفسية والبيئة المدرسية لعينة الدراسة، وختمت الدراسة باقتراح مسارات بحثية.
This study aims at investigating the effect of teaching mathematics using the 4Mat Mc Karthy model in developing rational motivation and its dimensions (mental concentration, tendency towards learning, creative problems solving and knowledge integrity) among middle school third class year students. Furthermore, the study aimed at identifying the relationship between mental motivation and gender after implementation of the 4Mat Mc Karthy model. To reach such targets, we used the experimental method with a quasi-experimental design (pretest/ posttest design non randomized- control groups).The study is conducted at Ben Badis Middle School, located in Ouargla, Algeria. The study sample is composed of two groups randomly selected among four groups. One of the tow groups was selected as a test group composed of 08 students to whom the 4Mat Mc Karthy model in teaching mathematics was applied. The second group was selected as a control group composed of 17 students who studied mathematics according to the method approved by ministerial procedure. The study data were gathered using Faradji Mental Motivation Module, composed of 60 items. After calculation of its psychometric aspects through its implementation on an 80 students study sample, randomly selected among middle school third class year students, the module is now containing 34 items and 04 dimensions, where: the mental concentration dimension contains 08 items, the tendency towards learning dimension 06 items, the creative problems solving 10 items and the knowledge integrity dimension 10 items. The tool is implemented before and after introduction of the independent variable (the 4Mat Mc Karthy model). Implementation of the said method took 04 weeks. In order to assess the study two hypotheses, data were treated using SPSS 20 (Statistical Package for the Social Sciences) and Analysis of Covariance (ANCOVA) to calculate difference between the two test and control groups in matter of mental motivation pre-test measurement. The study findings have shown that teaching mathematics using the 4Math Mc Karthy model resulted in developing mental motivation among the study sample students. However, the results showed no gender significant differences among boys and girls of the mental motivation experimental group. Study results are explained within the theoretical part of this study in the light of the study sample cultural dimensions, psychological characteristics, and school environment. The study is concluded by suggesting some research fields.
Description: القياس النفسي والتربوي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26001
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ouadi- fatiha.pdf1,62 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.