Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26381
Title: معوقات التعليم الالكتروني من وجهة نظر الاساتذة والطلبة بجامعة ورقلة. دراسة ميدانية في جامعة قاصدي مرباح _ ورقلة
Authors: محمدي, فوزية
شرع, جمعة
صياد, إبتسام
Keywords: التعليم الالكتروني
معوقات
جامعة ورقلة
أساتذة وطلبة
Issue Date: 2021
Publisher: univ-ouargla
Series/Report no.: 2021
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن معوقات التعليم الالكتروني من وجهة نظر الأساتذة والطلبة بجامعة ورقلة، وقد تفرعت عنها التساؤلات التالية: 1/ ماهي أبرز معوقات التعليم الالكتروني من وجهة نظر الأساتذة والطلبة بجامعة ورقلة؟. 2/ هل توجد فروق في معوقات التعليم الالكتروني لدى الأساتذة تبعا المتغير الاقدمية؟ 3/ هل توجد فروق في معوقات التعليم الالكتروني لدى الأساتذة تبعا المتغير التخصص الاكاديمي؟. 4/ هل توجد فروق في معوقات التعليم الالكتروني لدى الأساتذة تبعا المتغير الدرجة العلمية؟. 5/ هل توجد فروق في معوقات التعليم الالكتروني لدى الطلبة تبعا المتغير المستوي الدراسي؟. 6/ هل توجد فروق في معوقات التعليم الالكتروني لدى الطلبة تبعا المتغير التخصص الدراسي؟. ولتحقيق أهداف الدراسة اتبعنا المنهج الوصفي الاستكشافي، وتمثلت عينة الدراسة الاساسية من عينتين الأول عينة الأساتذة التي بلغت (96) أستاذ و أستاذة والعينة الثانية عينة الطلبة حيث بلغت (110) طالب وطالبة بجامعة قاصدي مرباح ورقلة، تم اختيارهم بطريقة العينة العشوائية البسيطة. ولجمع البيانات قمت الطالبتان ببناء اداتيين والمتمثل في استبيان معوقات التعليم الالكتروني لكل من الاساتذة والطلبة، ولقد تم التأكد من الخصائص السيكومترية، وبعد جمع البيانات وتفريغيها تمت المعالجة الاحصائية باستخدام البرنامج الاحصائي للعلوم الاجتماعية ( SPSSV20) توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: 1- أن أبرز معوقات التعليم الالكتروني لدى الاساتذة بجامعة ورقلة تتمثل في معوقات تتعلق بالخبرة في مجال التعليم الالكتروني. 1.1 أما أبرز معوقات التعليم الالكتروني لدى الطلبة بجامعة ورقلة تتمثل في معوقات ذاتية بالطلبة. 2- لاتوجد فروق في معوقات التعليم الالكتروني لدى الاساتذة باختلاف متغير الاقدمية. 3- لاتوجد فروق في معوقات التعليم الالكتروني لدى الاساتذة باختلاف متغير التخصص الاكاديمي. 4- لاتوجد فروق في معوقات التعليم الالكتروني لدى الاساتذة باختلاف متغير الدرجة العلمية. 5- توجد فروق في معوقات التعليم الالكتروني لدى االطلبة باختلاف متغير المستوي الدراسي ( ليسانس، ماستر) وأن هذة المعوقات بمتوسط أكبر لدى طلبة الماستر. 6- لاتوجد فروق في معوقات التعليم الالكتروني لدى الطلبة باختلاف متغير التخصص الدراسي. الكلمات المفتاحية: معوقات، التعليم الالكتروني، أساتذة وطلبة، جامعة ورقلة.
The current study aimed to reveal the obstacles to e-learning from the point of view of professors and students at the University of Ouargla. The delegation arose from the following questions What are the main obstacles to e-learning from the point of view of professors and students at the University of Ouargla Are there differences in the obstacles of e-learning among teachers according to the variable of experience Are there differences in the obstacles of e-learning among teachers according to the variable of academic specialization Are there differences in teachers’ e-learning obstacles according to the degree variable Are there differences in the obstacles to e-learning among students according to the academic level variable Are there differences in the obstacles of e-learning among students according to the variable of academic specialization To achieve the objectives of the study, we followed the comparative exploratory approach, and the basic study sample consisted of two samples: the first sample of professors, which amounted to (96) professors and professors, and the second sample, the sample of students, which amounted to (110) students at the University of Kasdi Merbah and Ouargla. After collecting and unpacking the data, the statistical treatment was carried out using the program E x c e l (2 0 07) and the statistical program for the social sciences (SPSS V 20). The study reached the following results: The most prominent obstacles to e-learning among teachers are obstacles related to experience in the field of e-learning, while the most prominent obstacles to e-learning among students are self-obstacles. There are no differences in the obstacles of e-learning among teachers according to experience There are no differences in the obstacles of e-learning among teachers according to the academic specialization There are no differences in the obstacles of e-Learning for teachers according to the degree of education There are differences in e-learning among students according to the academic level in favor of the master's students There are no differences in e-learning among students according to the academic specialization
Description: تخصص:علم النفس التربوي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26381
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
chraa-djamaa_compressed.pdf799,23 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.