Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26438
Title: التوجهات المنهجية والنظرية لموضوع التمرد النفسي من خلال الدراسات السابقة (دراسة تحليلية)
Authors: جعفور, ربيعة
صحراوي, ابتهال
مرابط, عائشة
Keywords: التوجهات المنهجية
التوجهات النظرية
التمرد النفسي
Issue Date: 2021
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى تحليل الدراسات السابقة المتعلقة بموضوع التمرد النفسي من خلال التوجهات المنهجية والنظرية، من أجل معرفة واقعها، واتبعت الدراسة المنهج الوصفي بأسلوب تحليل المحتوى، حيث قامت الطالبتان بجمع ما أمكن من الدراسات السابقة لموضوع التمرد النفسي المحصورة ما بين سنة (1976م / 2021م)، والبالغ عددها (55) دراسة. واعتمدت وفقا لاستمارة تحليل المحتوى التي أعدتها على دراسة مناهج البحث وأنواعه المستخدمة من طرف الباحثين، وأدوات جمع البيانات، وأنواع العينات وكيفية اختيارها، وكذلك النظريات المستند إليها والبرامج المستعملة. كما استخدمت الطالبتان المنهج الوصفي التحليلي باعتباره الأنسب نظراً لملائمته لأهداف الدراسة وطبيعة موضوعها. واستخدمت في التحليل الإحصائي للبيانات التكرارات والنسب المئوية معامل الثبات هوليستي. وأسفرت النتائج من جانب التوجهات المنهجية على أن أكثر المناهج العلمية استخدما بالدراسات السابقة لموضوع التمرد النفسي هو المنهج الوصفي بنسبة (76.36%)، حيث تصدر الأسلوب الارتباطي القائمة بنسبة (23.63%) يليه في المرتبة الثانية الأسلوب المسحي بنسبة (16.36%)، في حين نجد المنهج شبه التجريبي كان بنسبة (12.72%)، أما بالنسبة للمنهج التجريبي فبنسبة (10.90%). كما استخدمت الدراسات السابقة الاستبانة بشكل كبير جدا كأداة للبحث وبنسبة (87.28%) أما المقابلة المقننة فبنسبة (1.81%)، وقد كانت من بينها (28) أداة من تصميم الباحثين الذين قاموا بإجراء دراسات أي بنسبة (50.90%)، و(20) أداة ليست من تصميم الباحثين (جاهزة) أي بنسبة (36.37%). أما فيما يخص العينات فيعتبر طلبة مرحلة التعليم الجامعي أكثر مراحل التعليم استهدافا في عينة الدراسات السابقة للموضوع حيث بلغت نسبتها (45.45%)، يليها طلبة مرحلة التعليم المتوسط بنسبة (14.54%). وكانت العينة العشوائية أكثر اختيارا بنسبة (60.90%)، بالمقابل حظيت العينة غير العشوائية بنسبة (23.45%). ومن جانب التوجهات النظرية فقد ركزت غالبية الدراسات السابقة على نظرية جاك بريم التي بلغت نسبتها (76.36%)، فيما بلغت الدراسات التي جمعت بين النظريات بشكل تكاملي نسبة (3.63 %) والدراسات التي استخدمت برامج إرشادية كانت بنسبة (14.52%)، منها ما نسبته (9.09 %) للبرنامج الإرشادي المعرفي السلوكي، و (1.81%) بالتساوي لكل من البرنامج السلوكي والبرنامج التدريبي والبرنامج التربوي. وكان التساؤل الرئيسي كالآتي: ـ ما التوجهات المنهجية والنظرية للدارسات السابقة المتعلقة بموضوع التمرد النفسي؟ وتندرج تحته التساؤلات التالية: ـ ما التوجهات المنهجية للدارسات السابقة المتعلقة بموضوع التمرد النفسي من حيث (المنهج، الأداة والعينة وطريقة اختيارها)؟ ـ ما التوجهات النظرية للدارسات السابقة المتعلقة بموضوع التمرد النفسي من حيث (النظريات والبرامج)؟
The current study aimed to analyze previous studies related to the subject of psychological rebellion through methodological and theoretical trends, in order to know its reality, and the study followed the descriptive approach in the style of content analysis, where the two students collected as much as possible from previous studies on the subject of psychological rebellion confined between the year (1976 / 2021), which are (55) studies. It relied, according to the content analysis form that it prepared, on the study of research methods and types used by researchers, data collection tools, types of samples and how to choose them, as well as theories based on them and the programs used. The two students also used the descriptive analytical approach as it is the most appropriate due to its suitability to the objectives of the study and the nature of its subject. In the statistical analysis of the data, frequencies and percentages were used. The results, from the side of methodological orientations, revealed that the most used scientific method in previous studies on the subject of psychological rebellion is the descriptive approach with a percentage of (76.36%), where the correlative method topped the list with a percentage of (23.63%), followed in the second place by the survey method with a percentage of (16.36%), in When we find the quasi-experimental method, it was (12.72%), while for the experimental method, it was (10.90%). The previous studies also used the questionnaire very extensively as a research tool, at a rate of (87.28%), while the standardized interview was at a rate of (1.81%), and among them were (28) tools designed by researchers who conducted studies at a rate of (50.90%), and (20) tools It is not designed by researchers (ready), i.e. (36.37%). As for the samples, university education students are considered the most targeted stages of education in the sample of previous studies of the subject, with a percentage of (45.45%), followed by students of intermediate education with a percentage of (14.54%). The non-random sample (23.45%). In terms of theoretical trends, the majority of previous studies focused on Jack Brim’s theory, which amounted to (76.36%), while studies that combined theories in an integrative manner amounted to (3.63%), and studies that used indicative programs were (14.52%), of which the percentage (9.09%) for the cognitive-behavioral counseling program, and (1.81%) equally for the behavioral program, the training program and the educational program. The main question was as follows: - What are the methodological and theoretical directions of previous studies on the subject of psychological rebellion? It includes the following questions: - What are the methodological directions of previous studies related to the subject of psychological rebellion in terms of (methodology, tool, sample and method of selection)? - What are the theoretical directions of previous studies related to the subject of psychological rebellion in terms of (theories and programs)?
Description: التخصص: إرشاد وتوجيه
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26438
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
sahraoui-ibtihal.pdf728,84 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.